לתרומות לחץ כאן

נתבע שתבעוהו בערכאות אם צריך שוב לדון בדיני ישראל

שאלה:

קהילה בישראל שיש להם בית המדרש סמוך לבית הרב, והרב נסתלק לגנזי מרומים, ואח"כ הלכה הרבנית שלא רצתה להפסיד ביתה וקנתה מאת הקהל הדירה, ואח"כ תבעוהו הקהל בערכותיהם שאין הדירה שלה ושתלך משם, ולמעשה אבדו הקהל בערכותיהם מכיון שהי' בכתב מפורש שקנתה הבית הן בתורת מתנה והן בתורת מקח, ואחרי עברו שנים התחילו חברי הקהל לעשות מעשי אלימות, וכעת באים וטוענים שרוצים לבוא לדין תורה, אבל אינם רוצים לשלוח הזמנה שלא יהי' צד הרבנית נתבעים ויוכלו לקבוע איזה בי"ד שידון ע"ז, והשאלה אם יש חיוב אפילו אם זה מלפנים משורת הדין שילכו אלה שלא נזדמנו מעולם לדין תורה, שידונו עצמם בדין תורה.

תשובה:

מי שנתבע בערכאות והתובע הפסיד, אין הנתבע זקוק שוב לדון בבית דין, כן הכריע הרמ"א בחושן משפט סי' כו סעיף א.

התומים מסתפק אם הנתבע צריך לשאול לרב אם הדין עמו, או לא. והנתיבות שם סק"ב פוסק שצריך לשאול רב. הכסף הקדשים שם מקיל שאין צורך לשאול רב.

לכתחילה עדיף לשאול רב אם הצדק איתה או לא, אבל אינה חייבת בכך, ויכולה להסתמך על הסוברים שכיון שהם תבעו בערכאות הפסידו.

אם היא רוצה לברר את השאלה דרך רבני בית ההוראה, עליה לשלוח הוכחות שתבעו אותה בערכאות והעתק של שטר הקנין, לכתובת

 [email protected].

היא יכולה להציג את השאלה לפי גירסתה ואין צורך לשמוע תגובת התובע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל