לתרומות לחץ כאן

תיווך מוטעה

הרב שלום

הגעתי עם חבר שהתעניין ברכישת דירה ספציפית דרך מתווך שפירסם את הדירה באתרי דירות למכירה.
חתמתי גם למתווך ליד חתימת החבר שאם אני ארכוש את הדירה אשלם לו דמי תיווך
לאחמ"כ עלה בי חשש שהמתוך אינו נוהג בתום לב ומנסה למכור לי את הדירה במחיר גבוה משמעותית מהמחיר שבעלי הדירה דרשו ומעוניין לקחת לעצמו תשלום נוסף מלבד דמי תיווך

מצאתי בפירסום נוסף ע"י מתווך אחר פירסום על דירה דומה במחיר מוזל בכעשרים וחמישה אחוזים… [דמי תיווך המקובלים הינם כ2 אחוז ממחיר הדירה] מהמחיר שנדרש קודם מחברי ע"י המתווך הראשון.
אח"כ התברר שאכן מדובר באותו הדירה,

האם מותר לי לרכוש את הדירה מהמתווך החדש?
והאם מותר לי להמליץ לחבר נוסף על דירה זו מהמתווך השני

יש לציין שאופן ההגעה למתווך ב' נעשה ללא שום קשר למתווך א שניהם פירסמו את הדירה באותו מקום וכבר לפני ראיית הדירה עם מתווך א' כבר נעשה נסיון לתפו ס את מתווך ב' רק לא היה ידוע שמדובר באותה הדירה.

תשובה:

א. אסור למתווך לשקר ולומר שמחיר הדירה הוא יותר גבוה ממה שהוא, מבלי לקבל רשות מהמוכר להעלות את המחיר כפי שיוכל ושהריווח יהיה לו. ואם עשה כן, גזל את הקונה, שהקונה שילם את התוספת כתמורת הדירה ולא כדמי תיווך. ואם יודע על חבירו שמתווך מרמה אותו בצורה כזו, מצווה לומר לו, או להציע לו מתווך אחר. (הגר"מ שפרן בקובץ הישר והטוב חלק ב האריך בענין וכתב שמתווך כזה פסול לעדות).

ב. מותר לקנות את הדירה דרך המתווך שמשתלם יותר, ואין חיוב לגמור דוקא באמצעות המתווך הראשון, ובמיוחד אם המתווך הראשון 'גנב'. (במקרים אחרים, כשאין הבדל בין המתווכים, ראוי לגמור דרך המתווך שהציע ראשון).

ג. אם לאחר שקנה את הדירה באמצעות המתווך השני, המתווך הראשון תובע דמי תיווך על פי ההסכם, יש להסתפק אם חייב, שיש מקום לומר שההתחייבות לשלם דמי תיווך היא רק בתנאי שיעשה את מלאכתו נאמנה. בקובץ הישר והטוב חלק י עמוד קמד פסקו שאי אפשר לחייב את הקונה לשלם תמי תיווך. על הצדדים לפנות לבית דין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל