לתרומות לחץ כאן

טלטול כלים חשמליים בשבת

א. האם מותר להזיז בשבת מאוורר, מנורה, ועוד מכשירים חשמליים, לצורך כיוון המכשיר כלפי.
ב. האם מותר להזיז שעור מעורר לאחר שצלצל, לצורך כיסוי השעון (בשביל שלא יעיר אחרים).
תשובה:
א. הזזת מוצרי חשמל, נחלקו בזה הפוסקים אם נחשבים למוקצה מחמת "חסרון כיס" ואסור להזיזם לגמרי [אף לא לצורך גופו ומקומו], או שנחשבים ככלי שמלאכתו לאיסור, ויש מהם שנחשבים לכלי שמלאכתו להיתר [אם אין איסור בעצם פעולתם, כגון מאוורר שעושה רוח ואין איסור בעשית רוח], והמנהג להקל לטלטלם לצורך גופן ומקומן. אולם מנורה חשמלית שיש שם נורה דולקת אסור לכל הדעות לטלטל, וכן תנור חשמלי לחימום הבית שיש בו פס של שלהבת לוהטת, לעומת זאת כלי חשמלי שיש לו תשמיש עיקרי גם בלא החשמל (כגון שמיכה חשמלית) מותר לטלטלה לכל הדעות ככלי שמלאכתו להיתר.
לדעת רוב הפוסקים נראה שכלים גדולים כמקרר חשמלי גדול תנור אפיה מכונת כביסה וכד', אסורים בטלטול משום שנחשבים ל"מוקצה מחמת חסרון כיס".
ב. שעון מעורר [כשאינו מחובר לכבל חשמלי] מותר לכל הדיעות להזיז ולטומנו בכר וכד' כדי שלא יעיר אחרים.
מקורות:
א. שו"ת אג"מ או"ח ח"ג סי' מט וח"ד סי' צא אות ה כתב שמאוורר וכיוצא בזה דין מלאכתו לאיסור יש לו ומותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו, ולכן כתב גם (ח"ג סי' נ) שמותר להתכסות בשמיכה חשמלית, וביותר שנחשב לכלי שמלאכתו להיתר כיון שראוי להשתמש בו גם בלא חשמל, ובאו"ח ח"ה סי' כא, כתב שרוב הכלים [מלבד קומקום חשמלי] אסורים מחמת שמלאכתם לאיסור, ומקצתם מחמת חסרון כיס, וכן נראה דעת החלקת יעקב (או"ח סי' קיט) שכתב שמכשיר שמיעה חשמלי דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר לטלטלו לצורך גו"מ, ובשו"ת אור לציון (ח"ב פכ"ו ס"א) כתב שדינם כמוקצה מחמת חסרון כיס [למעט קומקום חשמלי], ומנורה חשמלית מבואר באג"מ (שם) שיש להחמיר בזה משום שהמנורה נעשית בסיס לשלהבת של הנורה, ובשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' יד אות א) דן להתיר ונראה עיקר דעתו שנחשב ככלי שמלאכתו להיתר וזכורני שבחור א' מבני הישיבה שאל למרן הגרש"ז אם מותר להזיז מנורה חשמלית שמחוברת בברגים לקיר [נורת קיר] ויש אפשרות רק להזיזה במקומה מצד לצד ותשובתו היתה "זה אש ועם אש לא משחקים". ולגבי תנור חשמלי כן מבואר בשו"ת חלקת יעקב (או"ח סי' קיז).
ובשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ה סימן כג סיכם את שיטתו "הנה כלי חשמל הגם שפועלים על ידי החשמל ומחוברים להחשמל ואפילו מנורת חשמל, למעשה אינם מוקצים בשבת, ומותר לטלטלם, אלא א"כ הם כלים שעושים בהם מלאכה. אבל אם פעולתם אינה מלאכת שבת אין להחשיבם כמלאכתו לאיסור מחמת שמקבלים כוחם על ידי דבר האסור כמו חשמל, דדבר שמלאכתו לאיסור פירושו דבר שעושים בו איסור, ולא דבר שנעשה ע"י איסור. ורק צריך להיזהר שלא להפרידם מחיבורן להחשמל".
וראה עוד בארוכה בזה בספר ילקוט יוסף סי' שח.
ב. שעון מעורר דינו ככלי שמלאכתו להיתר כיון שתכליתו הוראת השעה, ואף אם מופעל ע"י בטריה, ואין זה מוקצה מחמת חסרון כיס כיון שרגילים לטלטלו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה לרב. מדוע שמיכה חשמלית לא תחשב בסיס לאש? הרי האג"מ לכא' אינו כדעת הרבה אחרונים שסוברים שגוף חימום הוא שלהבת, ולכן התיר מהטעם שיש שימוש אחר. אך לפי דעת המחמירים, וכן נראה דעת הילקוט יוסף, לא הבנתי מדוע אין כאן מוקצה בסיס לשלהבת? תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל