לתרומות לחץ כאן

השרית ירקות שצריכים בדיקה במים וסבון בשבת

האם מותר להשרות ירקות שצריכים בדיקה במים וסבון בשבת?

תשובה:

יש לחלק בין ירקות שמוחזק בהם תולעים וחייבים בדיקה מן הדין, שאסור לשרותם אף לא רק במים בלבד, וכן לא במים וסבון, על מנת לבודקם ולנקותם, לבין ירקות שמוחזק שאין בהם תולעים ['חסלט' וכיוצא בזה], שמותר לנקותם על ידי השרייתם במים וסבון.

מקורות:

שריית הירק בשבת במי סבון בעייתית משני טעמים הראשון משום איסור בורר כפי שפסק השו"ע סי' שיט סעי' ח שאין שורין את הכרשינים להציף עליהם מים בכלי כדי להסיר הפסולת [ואע"פ שנהגו להקל בשטיפת פירות וירקות במים בשבת ואף זה רק ממש סמוך לאכילה כמו שהאריכו בזה האחרונים, עי' קצות השלחן (סי' קכה ס"ק טז), ושו"ת אגרות משה (או"ח ח"א סי' קכה) שו"ת ציץ אליעזר (ח"ו סי' לז), לוית חן (סי' נב) שמירת שבת כהלכתה (פ"ג סעי' כא והערה מח) מנוחת אהבה (ח"ב פ"ז סעי' כ), ואף זאת כתבו האחרונים שלכתחילה אין להשרות את הפירות בתוך מים אלא לשוטפם בזרם], אך כאן חמור יותר כיון שעושה כן דרך שריה במים שהתולעיםם צפים ע"ג המים וגם אינו כמו אבק המצוי על הפירות שאפשר לאוכלו גם ללא השטיפה.

סיבה שניה שכתבו האחרונים לאסור היא משום שאפשר שהחרקים ימותו במי הסבון או במי החומץ ונמצא הורג בע"ח בשבת כמו שכתבו שש"כ (פ"ג סעי' לו) מנוחת אהבה (ח"ב פ"ז סעי' כה).

אמנם בירק שמוחזק שאין בו תולעים ועושים זאת רק לצורך נקיון נוסף, אין איסור כיון שמעיקר הדין מותר לאוכלו, וכמבואר לגבי דין משמרת של יין עי' שו"ע שם סעיף י ובשמירת שבת כהלכתה פ"ג סוף סעיף כא והערה נד.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מחילה.
    כתבתם שירק מוחזק שאין בו תולעים כגון חסלו וכו'.
    ברצוני להעיר, שהגם שמוחזק שאין בו תולעים, אבל זבובונים או פסוקאים בהחלט יש, ואף התקן של חברות ירקות העלים בגידול מפוקח, מאשר זאת שבכל שקית או ראש חסה או שקית פטרוזיליה/כוסברה/שמיר וכו, יהיו סך מסוים של זבובונים קטנים או פסוקאים ועדיין יהיה מאושר לשיווק, ואמנם הוא מוחזק כנקי מתולעים אן מזחל המנהרות שאינו יורד בשרייה ושטיפה, אבל עדיין כאמור יש זבובונים או פסוקאים שיורדים בשריית מי סבון כמה דקות ובנוסף שטיפה תחת זרם מים חזק כמופיע בהוראות על השקיות.
    אוסיף, שמבדיקה שבדקתי בחממה מפוקחת, נאמר שבכל ראש חסה, יש היתכנות גבוהה לזבובון אחד ופסוקאים ואף יותר מכך. כך שלגבי הזבובונים , אין זה מיעוט המצוי, אלא מוחזק כנגוע, ואני אומר זאת מידיעה ובדיקה.
    ומכאן, כאמור יש לבדוק אם אין השלכה לגבי שריית הירק בשבת או שמא יש לאסור.

  2. אוסיף למה שכתבתיש קודם, שכל זה בירקות עלים עם הכשר מהודר המעיד שנקי מתולעים ועם כל זה עדיין יש זבובונים ופסוקאים,
    לעומת כן הירק שאינו מגידול מפוקח עם הכשר, יש גם תולעים שגם לאחר שרייה ושטיפה, אינם יורדים.

    עוד הערה. ישנם שטועים שרואים שקית ירק עלים שיש עליה פיקוח מעבדה, והם חושבים שזה נחשב ירק מגידול מפוקח, וזה לא כך, ללא הכשר המעיד על ניקיון מתולעים אין זה אומר שהוא נקי.

  3. שלום בהקשר להשריית החסה כשיש בה תולעים רציתי לשאול למה רבינו חננאל בפסחים (קטו:) כותב שמטבילים את החסה בחרוסת משום תולעת.
    לכאורה זה יהרוג אותה או לפחות יברור אותה.
    איך הוא מתיר זאת?

  4. תוס' שם דנים בשאלה זו, ומבארים שמדובר בתולעת שנוצרה בתוך עובי העלה שאינה אסורה, זה לא התופעות המצויות לנו היום בחסה שבאות מבחוץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל