לתרומות לחץ כאן

אמירת אתה חוננתנו בין אתה חונן להשיבנו

שלום
שכחתי לומר אתה חוננתנו, ונזכרתי רק לאחר ברכת חונן הדעת. האם ניתן לומר עכשיו מיד אתה חוננתנו, ואחר כך להמשיך את התפילה כסדר, כמו בראש חודש שהשוכח יעלה ויבא יכול לאמר מיד אחרי המחזיר שכינתו לציון? ואם לא, מה ההבדל.
תודה וברכה

תשובה:

לא ניתן לומר אתה חוננתנו לאחר ברכת אתה חונן, אף שלא התחלת את ברכת השיבנו, החילוק הוא ש'אתה חוננתנו' אינו דבר שצריך לחזור על התפילה אם לא אמרוהו, מה שאין כן 'יעלה ויבא' הוא חלק מהתפילה שאם לא אמרו צריך לחזור ולהתפלל.

מקורות:

משנה ברורה (סי' קיד ס"ק לב) וז"ל "וה"ה אם שכח יעלה ויבא בר"ח שחרית ומנחה ונזכר לאחר שסיים ברכת המחזיר שאומר שם במקומו ומתחיל מודים וכדלקמן בסי' תכ"ב ס"א שכל שלא התחיל בברכה שלאחריה לא נקרא סיום ברכה זו לגמרי לענין כל הדברים שמחזירין אותו אע"פ שנקרא סיום לענין דברים שאין מחזירין אותו כגון הבדלה בחונן הדעת ויעלה ויבא בערבית ר"ח ועל הנסים בחנוכה ופורים וכל כה"ג שאין לאמרם כשסיים הברכה אע"פ שלא התחיל בברכה שלאחריה וסיום ברכה נקרא תיכף כשאמר השם של הברכה ויש פוסקים שחולקין ואומרים דאף בדברים שמחזירין אותו תיכף משסיים הברכה כמו שהתחיל ברכה אחרת דמיא ועכ"פ נ"ל למעשה אם נזכר אחר שאמר השם לא יגמור מחיה המתים אלא יסיים למדני חוקיך ויהיה כקורא פסוק לבד ודינו כאלו עומד עדיין באמצע ברכה וחוזר למשיב הרוח וכן כה"ג בכל דברים שמחזירין אותו".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל