לתרומות לחץ כאן

מדוע לא נזכרת אשתו של נח בתנ"ך

נח מוזכר כצדיק האם מוזכרת אשתו בתורה? האם מוזכרות תכונותיה או אופיה? בשיעור ששמעתי דבר הרב על נח ואח"כ דיבר על ההשפעה החזקה שיש לאמא על ילדיה. כנראה שהיא היתה אשה גדולה הרי היא הסכימה למעשיו וא"כ מדוע היא לא מוזכרת?

תשובה: אשתו של נח לא מוזכרת בתורה, כמו הרבה נשים צדקניות שלא הוזכרו בתנ"ך [נשות שאר השבטים חוץ מאשתו של יוסף], והטעם משום שעיקר הנידון הוא מעשיו ופועלו של נח, והיא אמנם כנראה היתה אשה גדולה, אך לא עסקה בנושא של נח ועיקר כוונת התורה לעסוק בנושא שלשם כך הקב"ה נתן לנח את כוחותיו.

לדעה אחת במדרש אשתו של נח נקראה בשם "נעמה" והביא את זה רש"י בפרשת בראשית (פרק ד פסוק כב)

התרגום יונתן כתב שהיא היתה "בעלת קינות ושירים" [-היה לה כנראה נפש פיוטית], ובמדרש רבה (בראשית פכ"ג) כתבו שנקראה נעמה על שם שהיו מעשיה נעימים, הרמב"ן (שם) ביאר ש"נתכוונו לומר, שהיה לה שם בדורות ההם כי היתה צדקת והולידה צדיקים, ולכן יזכירנה הכתוב". [וראה שם ברמב"ן וברבינו בחיי שיש דיעות שהיתה אשה יפה שממנה תעו בני האלהים וע"ש עוד, ומשום כך רבים מקפידים שלא לקרוא לבנותם בשם 'נעמה'].

באופן כללי, נשים שהיה להם תפקיד מוגדר בפני עצמן הוזכרו בתנ"ך אולם נשים כאלו שלא היה להם תפקיד מוגדר מיעט הכתוב באיזכורם, [ראה בדברי הרמב"ן בבראשית שם שנראה כן מדבריו].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לפי דעת "רבנן" במדרש רבה בראשית ,נעמה המוזכרת כאחות תובל -קין אינה אשתו של נוח,אלא היתה עוד אישה בשם זה והיא היתה אשת נוח,וראיתי נדמה לי במעם לועז שאשת נוח היתה בתו או נכדתו של מתושלח .

    בעניין שמות אנשים ונשים בכלל
    רצוי לדעת שהתורה כתבה שמות בכלל,לפי העניין-הצורך -והמעשה,נשים שהיו מפורסמות בדורם במעשים טובים הוזכרו רבות בתנ"ך(פתחו את תחילת ספר דברי הימים וראו איזה עושר)
    בתנ"ך מוזכרות אישים לפי העניין והוזכרו שמות אנשים ונשים גם שלא למוטב כמו נשים שנהגו ברשעות ושלא במידות נאות(כמו עתל' ,דלילה ,ערפה וכו')

    יש נשים רבות מעם ישראל וכן אנשים צדיקים רבים ששמם לא הוזכר,אך וודאי שמעשיהם הטובים הביאו לפירות מבורכים ושכרם הטוב עומד להם,ויעמוד להם לעתיד לבוא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל