לתרומות לחץ כאן

הוספת מחיר לדירה כדמי תיווך

לכבוד בית ההוראה לדיני ממונות.
אני מצאתי בס"ד מתווך שיש לו דירה למכירה מאד בזול, ואמנם אני עצמי אין לי די ממון לרכוש את הדירה, וחשבתי לפרסם למכירה את הדירה במחיר שהציע המתווך פלוס דמי התיוך שמבקש ומי שיהיה מעונין בכך ישלם לי דמי תיווך האם יש בזה בעיה של גניבת דעת וכיוצ"ב.
תודה רבה

תשובה:

מאחר ומחיר הדירה הוא בדרך כל "בסביבות", לכן אתה רשאי להחליט על גובה הסכום בו אתה רוצה, ואין זה בגלל "דמי תיווך" אלא בתור "מחיר הדירה", ובלבד שלא יהיה פער ניכר בזה.

אין אדם יכול לקחת לעצמו "דמי תיווך" אך יכול להחליט על מחיר הדירה, ולכן במקרה כזה אם הלקוח רוצה שהמחיר המלא יהיה רשום בחוזה, חייבים לכלול את זה בחוזה, אך יכולים להתנות עם הלקוח שהמחיר הרשום בחוזה יהיה נמוך מהסכום המופיע בחוזה, וצריך להאמין ללקוח שאכן ישלם את הסכום שסוכם בעל פה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לדעתי הקלושה, אין "מתווך" יכול להחליט על מחיר הדירה. גם אם מחיר הדירה נע "בסביבות". המתווך אינו בעל הדירה ! אם הוא מתאם עם המוכר יכול לעשות ככל העולה על רוחו, ואז זה חלק ממחיר הדירה. אך לא תיווך. תיווך אי אפשר לבקש מקונה ללא זכות או ללא הסכם איתו. לכן אם לא עשו תיאום עם המוכר, כל סכום שישולם ע"י הקונה עבור הדירה, שייך למוכר, וממה ששולם ישלם המוכר תיווך ומתווך, אך אין הוא חייב לשלם תיווך מלא גם למתווך ראשון וגם למתווך שני.

    יש נידון בפוסקים, ועיין תשובות של הגריש"א לעניין קבר, אך הרבה פוסקי זמנינו חולקים עליו ! ועיין טור חו"מ סוף סימן ע"ג (מתושבת הראש או הרשב"א) ובסימן קפ"ה (ב-ג). כל עוד ולא נמכר הדירה שייך היתרה לבעלים ! .

  2. בדבר זה שאם מכר המתווך בסכום גבוה יותר היתרה שייכת לבעלי הדירה, אין חולק על כך, והוא דין שליח שהוסיף על המקח שהכל לבעה"ב, הנידון רק כאשר מראש השליח אומר "לעצמי אני עושה" שהדין שהיתרה לשליח וכמבואר בסי' קפג.

  3. א. מתווך אינו שליח למכור ! אלא מוצא קונה עבור בעל הבית !

    ב. סימן קפ"ג מדובר ב "שליחות", ומחלוקת ו/או חילוקי דינים אם חולקין או הכל לשליח או הכל לבעה"ב. (וצ"ע אם גם בהוספת מעות, ועיין בערול השלחן) ובסעיף ו' רק בהטעה גוי, אבל לא הטעה ישראל שזה גזל גמור !

    ג. לעצמי אני עושה שייך בשליח שקונה מגרש ואומר שקנה לעצמו ולא לבעה"ב. בזה כשאמר לעצמי עשיתי קנה לעצמו. ואין לזה קשר לתמורה ששולם עבור קניית ו/או מכירת הדירה.

    ד. הדין ב"סרסור"-מעין "מתווך" (רק שעושה הקניינים בעצמו), מבואר בסימן קפ"ה כמו שכתבתי לעיל. ואינו יכול לקנות לעצמו. ובטור שם שהבאתי לעיל. ובטור סימן ע"ג שהבאתי.

    לסיכום מתווך אינו יכול על דעת עצמו להוסיף כלום והכל שייך לבעל הבית, ויש כלפי המתווך דין גזל.

  4. ישנם שני סוגי מתווכים, ישנו מתווך שהינו רק מעביר מידע מקונה למוכר ולהיפך, ובזה ודאי שאינו שליח ודינו ככל מה שכתבת.
    ישנו מתווך שהמוכר מוכר דרכו את הנכס, או שהלוקח קונה דרכו, ובזה דינו גם כמתווך וגם כשליח, וכלפי זה שייך לומר לעצמי אני עושה.
    המבואר בשו"ע סי' קפה שאין סרסור יכול לקנות לעצמו, היינו דווקא כשהחפץ תח"י דבר שלא שייך בקרקע

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל