לתרומות לחץ כאן

אונאה בקנית דירה שהמוכר לא יודע את שוויה

שאלה:

לכבוד רבני בית ההוראה אודה לכם מאד אם תתנו לי תשובה בהקדם.
אני עומר בס"ד ביומים הקרובים לחתום חוזה על קנית דירה, שאני מאד מעונין בה מפאת מחירה הנמוך, אולם לתהדמתי התקשר אלי השבוע המבקר, וביקש שאני יביא לו סכום של כמה אלפי דולרים במזומן חוץ מדמי התיוך, והסביר לי שכמה שחשבתי שהצלחתי למצוא דירה בזול הוא הצליח להוציא את זה מהמוכר עוד הרבה יותר זול [עשרות אלפי ש"ח פחות], במחיר שהמתווך השיג יתכן שזה יותר משתות, ורציתי לשאול כיון שידוע לי שאע"פ שאין אונאה בקרקעות מכל מקום יש איסור בדבר ואם כן מה עלי לעשות, שהרי אם אני ימשוך ידי מהעיסקא ברור לי שהמתווך יציע את זה למשהו אחר באותו המחיר שהציע לי,
רציתי לציין שהמוכר הינו עולה חדש שאינו דר במקום ולכן אינו מודע לעלית המחירים שהיתה באותו איזור בשנה האחרונה.
תודה מראש על התשובה

תשובה:

אכן, יש איסור אונאה בקרקעות (ואף בפחות משתות), ואסור להונות אף אם אחר יעשה זאת במקומך, (בשונה מאיסור 'וחי אחיך עמך' שמותר במקרה שאחרים יעברו על כך).

מצד מצוות השבת אבידה, חובה עליך להודיע למוכר שהמחיר האמיתי הוא יותר גבוה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אין הדבר פשוט כל כך, מאחר ויש דיון בפוסקים אם תלוש ולבסוף חיברו דינו כקרקע או לא, כמדומני, מובא בשו"ע חו"מ סימן צ"ה בתחילתו ברמ"א. ועיין שם בש"ך שכתב והכי נקטינן, קצות, תומים, אולם המגן אברהם בהלכות סוכה (כמדומני תרל"ז) מביא את הש"ך וחולק עליו. כך שיכול לומר קים לי. גם יש לעיין מי המוחזק ועיין בתשובות הר הכרמל. (איני זוכר בדיוק איפה) לכן בודאי מבחינת השאלת איסור להיתר יש להחמיר, אבל מצד השבת אבידה צ"ע אם צריך להודיעו. ולאחר מעשה לכאו' קים לי.

  2. כל הנידון הוא על ה"בית" אולם על הקרקע שהבית בנוי עליו ודאי דינו כקרקע, ואף הפוסקים הסוברים שחשוב כתלוש ולבסוף חיברו כתלוש, אולם לגבי "קנין בית" לכו"ע דינו כקרקע, וזהו כוונת ד' המג"א והקצוה"ח בסי' צה, ועל כן הדר דינא לגבי הקרקע שאין בזה אונאה.

  3. אמנם לגבי "קניין בית" ודיני קניינים, יש נידון אם דינו ממש כקרקע, כמו שכתב הש"ך, או מדין אגב כמו שכתב המג"א, אבל לגבי אונאה אם "דירה" דינו כמטלטלין לכאו' יש בזה מחלוקת הפוסקים ויכול לומר קים לי. ועיין בהר הכרמל שהבאתי לעיל שכתב שהמוכר מוחזק מדין "חזקת בעליה" כמו בקרקע כיון שאין נע ונד ושמו עליו, אבל לגבי אונאה יכול לומר קים לי שזה כמו מטלטלין. כך נלפענ"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל