לתרומות לחץ כאן

אכילת קניידלך ממצה מראש חודש ניסן עד פסח

שלום ותודה על המענה המהיר

רציתי לשאול אנו נוהגים שלא לאכול קמח מצה החל מראש חודש. האם ניתן להכין קציצות בשריות (ולאוכלם בערב פסח) כי עיקר קמח המצה נועד לייצב את המאכל

אודה לכם על תשובתכם

אברהם

מעיקר הדין מותר לאכל קציצות בשריות עם קמח מצה אפילו בערב פסח עצמו, וכל שכן מר"ח, אולם למעשה רוב הנוהגים שלא לאכול מצות מראש חודש נוהגים כן גם באכילת דברים שמעורב בהם מצה.

מקורות:

עי' משנ"ב סי' תעא ס"ק יב שהביא את המנהג שלא לאכול מצה מראש חודש ושאף מצה כפולה ונפוחה בכלל מצה [על כל פנים לגבי אכילה בערב פסח שהוא מעיקר הדין, והוא הדין למנהג שלא לאכול מראש חודש] ולגבי מצה מבושלת עי' בשער הציון (סי' תמד סק"א) שנחלקו בזה הפוסקים אם הוא בכלל האיסור של מצה בערב פסח [והו"ה לגבי המנהג וכנ"ל], ולכן אע"פ שמצה בתוך בשר בפשטות אינה בכלל האיסור, ומברכים על הקניידלך מזונות, מכל מקום רוב העולם נוהג שכל דבר שיש בו מצה לא אוכלים, ובפרט שיש דעות בפוסקים שאם אוכלים מהם שיעור סעודה חייבים בברכת המזון (עי' שו"ת אגרות משה או"ח ח"א עמ' רע"ד ד"ה ולכן).

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. זו חומרא שמקורה לא ברור לי. כל דין אכילת מצה בע"פ – דרבנן. המשנ"ב והחיי אדם כותבים במפורש!! שאפשר לכל הדעות!! , אף מי שסובר שמצה מבושלת אסור (שבעצמו מחלוקת) – לאכול קניידלך/כרמזלך בע"פ. ודאי אם הדבר מקמח מצות חמץ,שאנינו כלל כשר לפסח – הרי שההחמרה נראית משוללת כל יסוד. ועוד – להרחיב את האיסור לשבועיים, שגם כך הינו מנהג (אג"מ)הרבה יותר ממוזר. אם זה מנהג שינהגו , אך מקור הלכתי אמתי לאסור – אין!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל