לתרומות לחץ כאן

הוראת קבע שלא נגבתה ונגבתה מאחר

כבוד הרב שליט"א
א. לפני כשנתיים עברתי חשבון בנק, שלחתי לכל המוסדות שהיה לי הוראת קבע אליהם הוראת קבע מעודכות, לפני כחודש פנו אלי מאחד המוסדות שחתמתי להם הוראת קבע שמשום מה מעולם לא גבו ממני בשנתיים האחרונות, ובקשו ממני לשלם על כל השנתיים, האם עלי לשלם או שמא זו אשמתם שהם לא דאגו לכך, ואינם יכולים לחייבני בכזה תשולם גדול למפרע.
ב. כמו כן רציתי לשאול על כך שפנו אלי מקופת חולים והתברר שם שכנראה שגבו מאיזה חשבון בנק אחר, בטעות במשך השנתיים האחרונות, ואני הבנתי שהם עצמם אינם רוצים לטפל בזה כיון שזה כישלון שלהם שהם לא מילאו את פרטי ההו"ק כמו שצריך, האם אני מחויב בעצמי לברר בבנק ממי נגבה ההו"ק של הקופת חולים בשנתיים האחרונות וליידע אותו שיכול לתבוע את הבנק או שמא כיון שאני בעצמי עלול להפסיד מכך סכום גדול [מדובר על קרוב לעשרת אלפים ש"ח] איני מחויב בכך.
אני מקוה שהשאלות הובנו.
ואני מאד יודה לרבנים אם יקידשו זמן לתשובה

תשובה:

א. חוב של הוראת קבע למוסד, בדרך כלל הוא תמורת תשלום עבור שכר לימוד וכיוצא בזה, ואם כן הוא חוב גמור, צורת ההוראת קבע הוא רק אפשרות של נוחות, אך אי גבייתה אינה מתפרשת כמחילה על החוב, אלא אי גביה. מאחר וכן החוב קיים וחייבים לשלם אותו, אולם צריך לבוא בדין ודברים עם המוסד שיפרסו את התשלום לתשלומים.

ב. קופת חולים רשאית לדרוש ממך את התשלום בעבור שרותי הרפואה שהתחייבת לשלם להם, מה שהם משכו כסף מחשבון בנק אחר הוא אינו מענינך, והם צריכים לדרוש את זה, אולם אם ידוע לך מי האיש שגבו ממנו את הכסף יש חיוב להודיע לו על כך מדין השבת אבידה, אך אין חיוב ללכת לברר בבנק את זה [וגם לא יתכן מבחינה מציאותית], כיון שאין חיוב לילך לחפש אבידה, אך כל זמן שהקופ"ח לא שולחת לך דרישת תשלום אין חיוב ללכת לבקש לשלם.

מקורות: לתשובה ב שו"ע חו"מ סי' צז סעיף טו שדין פריעת בע"ח מצוה הוא דווקא בשעת תביעה, ודין השבת אבידה בזה הוא דבר פשוט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל