לתרומות לחץ כאן

מציאת כסף בכספומט

שאלה:

מצאתי כסף במכשיר כספומט עמדתי כרבע שעה ואף אחד לא הגיע, המקום הוא ברשות הרבים במקום שרוב האנשים הגרים שם הם נכרים, מה לעשות.

תשובה:

מותר להשתמש בכסף, ואין צריך להכריז, מאחר והמקום הוא מקום שרוב נכרים, ואם היו מוצאים הכסף לא היו מחזירים אותו, וכיון שאדם עשוי למשמש בכיסו כל שעה, ובפרט כשמוציא כסף מכספומט, ודאי נודע לו מזה ונתייאש. ואף לפנים משורת הדין אין צריך להכריז ולהחזיר, אלא אם כן ברור לו שהמעות הם של ישראל ובא לדורשם, ומוכיח על פי תדפיס הבנק שהוא היה שם מיד לפני כן ורשום שם את הסכום שהוציא, שיש לתת לו לפנים משורת הדין .

מקורות:

שו"ע (חו"מ סי' רנט סעיף ג וסעיף ה).

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום רב, ברצוני להעיר כי יתכן ומושך הכסף ניסה למשוך כסף והכסף לא יצא לו, ולכך סבר שהמכונה מקולקלת ולא עלה בדעתו שייצא בסוף כסף.

  2. כמו כן במקרה הנ"ל ביד המוצא לפנות לבנק ולבקש מהם לקשר בינו לבין מושך הכסף – שבוודאי יש ביד הבנק את נתוני המושך.

  3. א. ממאי נפשך, אם אותו אחד חשב שלא יצא כסף, אם כן הכסף לעולם לא היה שלו ונשאר ברשות הבנק, והבנק מתייאש מראש על כסף שיוצא מהכספומט. [כעין זה מצינו בדברי הגמ' לגבי תאנה עם נפילתה נמאסת שנחשב ליאוש מראש ולא ליאוש שלא מדעת וכפי שביאר זאת רעק"א ועוד], ואם ידע שיצא כסף והשאירו שם הרי ודאי כסף זה הוא דבר שדרכו של אדם למשמש בו בכל שעה, ובפרט באופן שהמתין המוצא רבע שעה ולא חזר אדם לבקשו.
    ב. הבנק אינו רשאי להוציא מתחת ידו מסמכים מי הוציא וכמה, ועל כן אין מקום לחייב ללכת ולעשות דברים נגד החוק [עי' ספר חשן אהרן (מיטלמן) עמ' סא].

  4. אני שמעתי על מקרה כזה, וזכורני שהרבנים דנו שיתכן ובבנק נרשם שהכסף יצא והאבידה נאבדה למעשה מהמושך שלא ידע שנאבדה ממנו ומאידך לא ניתן לומר עליו ש"שאדם עשוי למשמש בכיסו כל שעה".

  5. כלל יסודי הוא שכל דבר שטרם נעשה בו מעשה קנין לא נחשב של בעליו, ההתחייבות שמי שמושך בכרטיס הוא מתחייב תמורת זה שמתאפשר לו לקחת את הכסף, ועל כן אין זה נחשב עדיין שלו כל עוד לא הוציא את זה, ולא הבנתי מדוע לא שייך בזה אין אדם עשוי למשמש בכיסו סוף סוף זה כסף שהוא יודע שהוא משך ורוצה להשתמש בו.

  6. כוונתי הייתה שיש לדון אותו כאדם שלא ידע כלל שאבדה ממנו אבידה. שהרי ביקש להוציא כסף והמכונה [עקב תקלה] לא הוציאה – ולכך עזב את המקום כיון שחשב שלא חוייב בבנק. לאחר מכן המכונה הוציאה את הכסף וחייבה את חשבונו.

  7. אמנם יש צד לומר שאדם זה לא ידע מראש שיהיה לו כסף שצריך להתייאש, אך עיקר הדבר הוא שמעולם לא היה זה כסף שלו שהיה צריך להתיאש ממנו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל