לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על משקה קר כשאינו שותה בבת אחת

כששותה משקה קר עם גזוז כמו המשקה המפורסם קוקה-קולה, וכמעט אי אפשר לשתות ממנו רביעית בתוך הזמן שצריך כדי להתחייב בברכה אחרונה, שהוא זמן שתיית רביעית, כמ"ש המ"ב סי' ר"י ס"ק א'. ולכן יש לברר האם לברך בכל אופן ברכה אחרונה או לאו.

תשובה:

לכאורה כיון שלא ניתן לשתות השתיה הזאת במהרה, שהרי הוא ממש עוקץ את הגרון וגם קר מאד, דרך השתיה היא לאט לאט. ואם כן הוא ממש דומה לשתיה חמה שכתב בזה המ"ב הנ"ל שיש בזה מחלקות הפוסקים וכתב שאנשי מעשה משאירים חלקו כדי שיתקרר כדי שיוכלו לברך אחרונה, ע"ש.

ובספר שערים מצוינים בהלכה סי' נ"א ס"ק ה' הביא חבל פוסקים שכתבו שמברכים ברכה אחרונה על שתיה חמה, והם שו"ת הפנים מאירות, שו"ת השואל ומשיב, שו"ת מוצל מאש, המנחת חינוך, החתם סופר, והמהר"ם שיק. וכן שמעתי מרבותי הגאון הגדול הרב שמואל הלוי ואזנר שליט"א מח"ס שו"ת שבט הלוי, וכן מן הגאון האדיר הרב יוסף שלום אלישיב שליט"א.

ואחר שהכריעו בהלכה זאת כמו הפוסקים שמברכים ברכה אחרונה על שתיה חמה גם בלי שצריך לקרר את המשקה, נראה שממש ה"ה לענין שתיה קרה כמו קוקה-קולה שהוא ממש אותו הדין ואותה המציאות כמו שתיה חמה, רק זה שותים לאט בגלל החום, וזה שותים לאט בגלל הקור. ולכן כל ששתה הקוקה-קולה הקר בתוך הזמן של כדי אכילת פרס, והיינו כארבע דקות, מברכים אחרונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל