לתרומות לחץ כאן

פתיחת שקית של טישו בשבת

האם מותר לפתוח שקית של טישו בשבת?

תשובה:

שקית פשוטה, שנקרעת בפתיחתה מותר לקרוע, בפרט אם צריכים לניקוי בחדר הנוחיות, אולם יש להקפיד שלא לחתוך במקום המקווקו שבאמצע השקית.

מקורות:

במשנ"ב סי' שי"ד כשכתב ההיתר של שבירת חבית רעועה לא כתב שום הגבלה בענין סוג הכלי ומה שיש בתוכו, נראה שמותר גם כלי שאינו מכין אוכל לעשות. וכן משמע קצת במשנ"ב ס"ק ח' שהזכיר הרבה איסורים בענינים אחרים ולא הזכיר דוקא אוכל, וא"כ משמע שגם ההיתר וגם האיסור אינו תלוי באוכל. אבל אין לעשות כן רק בשקית פשוטה שגם אפשר להחשיב את זה כמדובק בזפת.

בפרט כשעושה כן לצורך ניקוי בחדר הנוחיות, שהתירו כמה דברים משום כבוד הבריות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה, נראה מדברי התשובה שרק לכתחילה אין לפתוח במקום המקוקו , ולענ" נראה שאסור מעיקר הדין , כיון שמתכוון לעשות פתח יפה .[ ואןלי גם משום מחתך אם מתכוון לחתוך לפי מידה ] בברכה, אשמח לתגובתכם.

  2. לגבי פתיחבה בקו המקווקו, אכן יש לחוש בזה משום עשית פתח נאה, לגבי גדרי מחתך אין כאן [ואף במחתך שאין לו צורך מיוחד בגודל החתיכה, נחלקו בזה הגרש"ז אויערבאך והגרי"ש אלישיב, וכפי שהאריכו בזה בספר בנין שבת על מלאכת מחתך, והגרמ"מ קארפ (משמרת מועד עמ"ס שבת ח"ב בסופו), ואמנם רבים מהפוסקים סוברים שלגבי איסור חיתוך ניר טואלט בשבת עצמו בשבת לפי הקו המקווקו יש בו איסור מחתך, וכן עמא דבר שאין חותכים ניר טואלט בשבת, ונחשב כאיסור גמור וכדעת רוב רובם של הפוסקים], אולם לגבי השקית אין בזה כלל משום איסור מחתך שגדר מחתך הוא הפרדת חלק אחד מחבירו והשארת חלק אחד מופרד לגמרי, אך לא כאשר זה רק קרע בתוך הדבר, וכפי שהאריך הגרמ"מ קארפ (שם) ובהל' שבת בשבת (ח"א עמ' תשנ) שמשום כך אף לדעת הגרי"ש אלישיב שיש איסור מחתך בפתיחת פקקי פלסטיק המצויים, מכל מקום אם משאיר את החתיכת פלסטיק בצורה שלא תיפרד מהפקק אין בזה משום מחתך ע"ש, ורבות דנתי עמו בנושא זה ואכמ"ל.

  3. מחמת המ"ב בסי' שי"ד, מותר ג"כ לפתוח כל שקית שאינה כלי, כגון אריזות של חד פעמי שאין להם שום שימוש, אפי' שאין זה אוכל ?
    (ודרך אגב יש אריזות של חד פעמי שזה סגור עם דבק, האם מותר לפתוח דבק זה בשבת או שיקרע מהצד השני)

  4. 1. כן, ויש לעשות בדרך של קלקול האריזה.
    2. ראה שמירת שבת כהלכתה פרק ט הערה כא שהאריך בזה מאוד, ולמעשה המסקנה, שכאשר בשני הצדדים יש דבק באותה מידה עדיף לקרוע דרך קלקול ולא לפתוח את הדבק, ורק אם באחד הצדדים יש דבק יותר קל וזה מיועד לפתיחה דוקא שם אולי עדיף הדיבוק.
    ככלל ראוי לפתוח הכל לפני שבת, ראה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *