לתרומות לחץ כאן

שוכר שגר בקומת כניסה האם חייב לשלם עבור המעלית

אל כבוד הדיינים הנכבדים
שלו' וברכה
אשמח מאוד לקבל חוות דעת הלכתית, לגבי השתתפות בהחזקת מעלית בבניין מגורים כלפי הדיירים בקומת כניסה במקרה דלהלן:
1) הדייר הינו שוכר ואין הדירה בבעלותו.
2) אין בקומה שמתחת לקומת הכניסה חדר זבל או מחסן השייך לדייר השוכר.
ואם יש חילוק בהשתתפות הוצאות הביטוח להוצאות שוטפות.
מודה מראש

תשובה:
שלום רב,
בעל הדירה (המשכיר) חייב לשלם, והוא רשאי לחזור ולתבוע מהשוכר (אם לא רשום בחוזה השכירות אחרת). למעשה וועד הבית אינו יכול לתבוע את השוכר ישירות, אלא את המשכיר שייתבע את השוכר, אבל ראוי לשוכר לשלם ישירות לוועד הבית, כיון שבכל מקרה יצטרך לשלם בסופו של דבר, ולא צריך להכביד על העוסקים בצרכי ציבור.

מקורות:
לפי החוק דייר בקומת כניסה חייב להשתתף בכל ההוצאות של וועד בית, כל עוד לא מופיע בתקנון הבית אחרת. בחוזה שקבלן מוכר דירות הוא מתחייב לרשום את הבית בפנקס בתים משותפים ושהתקנון הוא כפי התקנון המצוי. הואיל וכן הרי זה כתנאי שבבממון. בנוסף לכך המנהג בירושלים הוא כפי החוק בענין הזה וכך פוסקים כל בתי הדין.
בבני ברק אין מנהג ברור, ויש דיינים שסוברים שצריך לשלם עבור ביטוח חובה ועבור בדיקת המעלית, כיון שהוצאות אלו הן בגלל דרישת החוק, ומבחינת החוק אין הבדל אם משתמשים במעלית או לא. אבל הוצאות שוטפות או תיקון המעלית לא צריך. כאמור בירושלים המנהג לשלם הכל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במקומות שנוהגים שדייר בקומת כניסה חייב לשלם גם הגר"ש וואזנר שליט"א יפסוק שחייבים. במקום שאין מנהג, הדייר יכול להימנע מלשלם עד שייתבע בבית דין בטענה שהדין אינו ברור ולכן אינו מוכן לשלם אלא על פי בית דין. אך לאחר שייתבע בבית דין יהיה חייב לקבל את שיקול דעתו של דיינים אלו והדיינים יהיו רשאים לחייב אותו גם בניגוד לדעת הגר"ש וואזנר שליט"א.
    טענת 'קים לי' היא רק כשהנתבע מסתייע בשיטה של פוסק מהדורות הקודמים, שהדיינים אינם יכולים לחלוק עליו אלא בראיות ברורות. אבל על פוסקי זמנינו רשאים הדיינים לחלוק משיקול דעת בלבד.
    אגב אעיר על נקודה נוספת, ישנם חילוקי דעות בין הדיינים לגבי וועד בית (עיין עלון המשפט גליונות 42, 43, 44). יכול להיווצר מכך מצב אבסורדי שכל דייר בבניין יבחר לעצמו את הדיין שדעתו נוטה לטובתו, כגון: הדיירים בקומה כניסה יבחרו דיין הפוטר אותם מלשלם, הדיירים בקומה 1-2 שאינם זקוקים מאד למעלית יבחרו דיין המחייב את בעלי הדירות בקומת הכניסה בתשלום ויטענו שעקב כך החלק שלהם יותר קטן והדיירים בקומה 3-4 ישלמו את ההפרש. לדעתי במקרה כזה ניתן להחליט באסיפה על פי דעת הרוב אצל איזה בית דין דנים וכולם יהיו חייבים לדון שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל