לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תשלום וועד בית לשכן שעשה כניסה נפרדת

שכן בבנין משותף שעשה לעצמו כניסה פרטית וטוען שמאחר ואין הוא משתמש (כמעט) בחדר מדרגות אינו צריך לשלם ועד בית, מאידך השכנים טוענים כי אין לו זכות להתנתק מהבנין.

תשובה:

שלום רב,

תחילה יש להקדים, שכן שיש לו כניסה נפרדת חייב לשלם וועד בית. כמעט כל דירה בבית משותף נמכרת על תנאי שהבנין יירשם כבית משותף ותנאי השותפות הם לפי התקנון המצוי. אם לא רשום בפנקס בתים משותפים הוראה אחרת יש לחלק את ההוצאות בין כל הבעלים ברכוש המשותף וללא קשר עד כמה כל אחד נהנה ואם בכלל.

כמו כן, גם מצד הלכה לא ניתן להתנתק ולגרום בכך הוצאות יותר גדולות לשאר השותפים. עם זאת יש מקום לדון לנכות לו מהתשלום את הסכום שחוסך לוועד הבית בכך שהוא ממעט בלכלוך בגלל שיש לו כניסה נפרדת וחוסך בעלויות הניקיון, אבל מדובר בסכום קטן ביותר ובדרך כלל לא קיים בכלל (שהרי מנקים פעם בשבוע – לדוגמא – בין אם יש שמונה דיירים ובין אם שבע).

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. א. שכן שיש לו כניסה נפרדת או אפי' לא היה לו בתחילה כניסה נפרדת ואטם דלתו הראשית ובפרט בפרץ פצימיו, פטור לשלם ועד בית בשימושים הקבועים שלא נהנה מהם כגון חשמל נקיון מעלית וכדו' יעויין שו"ע סי' קס"א סעי' ב ובנה"מ שם ודו"ק.
    ב. וכן יש לציין שעל פי הלכה דייר שותף יכול להתנתק מהשותפות כשיש כדי חלוקה דהיינו ד"א לכ"א. וזה אף אם יגרם נטל הוצאות יותר על שאר השותפין.
    ג.לא על כל דבר מסתכלים על החוזה שמושתת על חוק מקרקעי ישראל שברובו הוא נגד תורה"ק ובפרט שנראה מהשואלים כאן שדרים רק במקום של תורה שדין תורה קובע דאל"כ החוזה מלא בדברים וחוקים שאף בהרבה מן המקרים הדיינים מסתייגים מכך בטענה שזה נוגד לתורה ודי למבין!!

  2. לפי דבריך גם הדייר בקומה הראשונה יכול להתנתק מהמדרגות שבקומות מעליו, ברור שאין אפשרות כזאת, מאחר שכל הדיירים הם שותפים בקרקע הסכם שותפות היתה שכל אחד יקבל לשימושו אויר של קומה מסוימת ויהיה שותף בשאר, אין זכות לדייר בקומה התחתונה לממש את השותפות בכך שישתמש באויר קומה הראשונה ויתנתק מחדר המדרגות, הדיירים העליונים יטענו שאם התחתון לא היה מסכים להיות שותף בקומות העליונות לא היו נותנים לו לממש את השותפות בקומה התחתונה.
    כל מה שיש לדון הוא אם ניתן להתנתק מהסקה מרכזית, שיש טוענים שניתן להפריד בין השותפות בבנין לבין השותפות בהסקה. ואף בזה סובר הגר"י סילמן ועוד רבים מגדולי הדיינים שאם מתנתקים עדיין חייבים לשלם 40% ולא נפטרים רק מ-60% שחוסך לדיירים בעלויות החימום. אבל להתנתק מחלק בבנין ברור שלא ניתן.
    ברור שכל תנאי שבממון קיים גם אם מתנים כחוקי המדינה ומותר לכתחילה להתנות כן ואין בכך שום חיסרון, ומעשים שבכל יום שבחוזה שמתנים על פי חוקי המדינה התנאי קובע ומחייב. להרחבה עיין כאן בתגובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל