לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קונה שנתן למתווך לעבוד למצוא דירה ולא גילה לו שאשתו מתנגדת לעסקה

שלום וברכה,
עד לפני כמה חודשים, הייתי מתווך נדל"ן. לאחר תקופה ארוכה שלא חתמתי חוזה, החלטתי לעבור למשרה אחרת. והנה, יומיים אחרי שהתחלתי בעבודה החדשה, מתקשר אליי קרוב מצרפת, ומבקש ממני לחפש לו דירה לקניה בירושלים, ומפרט לי כמה תנאים. הודעתי לו שרשמית, הפסקתי לעבוד בתיווך, אבל מחמת מצבי הכלכלי הדחוק ביותר, אשמח לחפש לו דירה בזמני הפנוי. הוא מאוד שמח לעזור לי, והבטיח לי האחוז המקובל בתיווך. הייתי מאוד חרוץ בחיפושים. השקעתי הרבה מזמני הפנוי בצפיה לתשלום הגון. בכמה הזדמנויות, הבעתי לו את רצוני העז לסגור העיסקה שתחלץ אותי מהקריסה הכלכלית בה נקלעתי. בתגובה, והוא תמיד עידד אותי ושמח על הזכות שנפלה בחלקו לפרנס קרובו מאשר סתם מתווך.
והנה, אחר שבועות של חיפושים, כאשר הוא דחה כמה הצעות ודייק יותר ויותר את תנאיו, מצאתי לו את דירת חלומותיו, במחיר סביר. הוא באמת התפעל מאוד, בא לבקר אותה, ורצה לסגור. והנה, עברו ימים, גם שבועות, והוא כל פעם היה ממציא תירוצים תכניים למה העסקה עדיין לא התממשה, ואמר לי [בהתחלה] שאין לי מה לדאוג. לאחר 15 ימים של סחבת, הוא התקשר אליי בוקר אחד והודיע לי גודל כאבו שאינו יכול לסגור העסקה, כי זה כבר 3 שבועות שאשתו מסרבת להכנס לחובות. בליבו הטוב, הוא לא רצה להודיע לי ומרח אותי, תוך כדי שהוא כל יום ניסה לשכנע אותה. עד שבסוף הסיק שאינו יכול לפעול נגד רצונה, והוא מתצטער מאוד על העגמת נפש. הוא גם הבטיח לי לשלם לי כמה הוצאות של טלפונים ודלק וכדומה.
בפח נפש, דיברתי עם חבר שעסקו בחושן משפט, והודיע לי שלדעתו, הקרוב חייב לי הרבה יותר מכמה פרוטות מסכנות. הוא גם נתן לי מראה מקום: בסי' ר' בנתיבות ס"ק י"ג, ולראות אח"כ בס' ערך שי, שמעתיק אותו הרב שיינברג זצ"ל בספרו טבעת החושן. הצצתי במראה המקומות אלו, אך לא איש תורה אנכי לדעת אם יש לי סיכוי להצליח. מצבי המתוסכל אינו מאפשר לי ליזום דין תורה, שהחיים לימדוני שאינו כדאי להשקיע מאמצים על ספיקות, להעלות חרס בידיי. הדבר קשה עלי מאוד מבחינה רגשית, וגם מפאת הזמן, שאני מעדיף לנצל ללמוד או לעבוד ולשלם חובותיי.
לדעתכם, האם יש בגו בטענות אלו, האם כדאי לעשות דין תורה? במקרה שכן, איך לעשות זאת אם הוא נמצא בצרפת ואני פה? יש לציין שאין לי חשק ללכת לב"ד בצרפת, שאיני יודע המומחיות שלהם בנושאים אלו. אני מאוד חושש שיגידו לי שכל מתווך אינו רשאי לדרוש שום תשלום כשהוא לא סוגר עיסקה בפועל, כמו שנראה במושכל ראשון למי שאינו מחודד בעניני ממונות.
אשמח מאוד לקבל הדרכה מפורטת, ומודה לכם על המאמצים שלכם לעזור לאנשים להתייעץ בנושאי חו"מ בלי לבזבז כוחות וכסף.

תשובה:

לדעתי אין לך סיכויים גבוהים לקבל ממנו פיצויים משמעותיים.

אני מציע לנסות להתפשר איתו ככל שתוכל.

יש אפשרות לערוך דיון בבית דין "נתיבות חיים" באמצעות סקייפ (טלפון של המזכיר בשעות הערב – 052-7642346), אבל כמובן שרק בהסכמתו של הנתבע.

מקורות:

כל מתווך עובד על הספק ויודע שעבודתו עלולה ללכת לטמיון. גם במקרה זה, המתווך ידע שייתכן שלא יצליח למצוא דירה לשביעות רצונו של הקונה מצרפת. ומאידך, היה סיכוי שהקונה יצליח לשכנע את אשתו. כל מה שהמתווך יכול לטעון הוא שאף שעבד על הספק, אבל לא היה מסכים לעבוד אם היה יודע שיש ספק נוסף. כלומר, המתווך הסכים לעבוד על סיכוי של 80% ולא על סיכוי של 30%. לדעתי יהיה קשה למתווך להוכיח זאת, וגם אם יוכיח יהיה אולי זכאי לקבל רק חלק מדמי התיווך, הערך של הספק הנוסף שלא הסכים לקבל על עצמו והקונה רימה אותו בכך שלא סיפר שאשתו מתנגדת. וגם זה לכאורה לא, שבדינא דגרמי ניתן לחייב רק על נזקים וודאיים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במקרה והשואל לא היה עובד בתיווך כלל, באופן שדעת שניהם היתה ברורה שהוא לא עובד על צד הספק, אלא שכמעט בטוח שימצא לבסוף דירה הגונה, הדין היה היה משתנה?

  2. במקרה כזה אכן מסתבר שהקונה יתחייב לשלם שכר טרחא, אבל תלוי בשיקול דעת הדיינים, גם יהיה קשה קצת להוכיח למה במקרה זה היה כמעט בטוח שימצא לבסוף דירה.

  3. תשובת חוות יאיר סימן קנ"ד פסק בעניין סרסר לי בית פלוני וקבע לו שכר, אף כשלא הצליח מ"מ מקבל את השכר שקצב לו. (הובא בפתחי תשובה רסד, א).
    לכאורה לשיטתו אפשר לחייב את הקונה אף יותר משכר טירחא בלבד.

  4. דברי החוות יאיר הם כאשר קבעו שכר מסוים מבלי לסכם שהשכר יהיה רק אם העסקה תצא לפועל, והשכר שסיכמו הוא שכר ראוי על הטרחה, שיש לפרש שהשכר יהיה בכל מקרה. אבל, בזמנינו נהוג לשלם רק אם העסקה תצא לפועל. כל שכן, כאשר סיכמו לשלם בהתאם למקובל (כפי שמצויין בשאלה) או שלא סיכמו כלום והסתמכו על המנהג. גם, בדרך כלל, אם העסקה יוצאת לפועל דמי התיווך גבוהים מאשר מגיע על הטרחה בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל