לתרומות לחץ כאן

השוני בקיום מצוות תפילין ומזוזה

שאלה:

שלום, אני בתהליך התחזקות ויש לי הרבה דברים שעוד לא מובנים בקשר למצוות. בפעם הזאת נעסוק בתפילין ובמזוזה. אשמח את תתייחסו ל א׳ ו ב׳ . הרי כתוב: והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת יהוה בפיך – שמות יג ט ושמתם את דברי אלה על לבבכם ועל נפשכם וקשרתם אתם לאות על ידכם והיו לטוטפת בין עיניכם – דברים יא יח אני רואה את כל מה שכתוב לפניי ואני שואל את עצמי ״למה אנחנו עושים את זה כזה שונה״. כי הרי כל הרעיון של המצווה הזאת היא לשים את דברי התורה לפנינו כדי שנזכר בהם תמיד. כמו שכתוב בדברים יא כ וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָאז א. מה זה עוזר לנו שלא רשומות שאר המצוות והחקים שבתורה אלא רק מצוות התפילין/מזוזה? ומה זה עוזר לנו שהם רשומות בפנים ולא בחוץ שנראה אותם ונזכר בהם לשמור תורה ומצוות? ו ב. מה ההגיון לשים אותם למשך 10 דקות בבוקר? האם את המזוזה אנחנו שמים ומורידים? לא, אנחנו משאירים אותה. למה אותה משאירים ואת התפילין לא? אם זה משהו שצריך להיות כנגד עינינו תמיד מה ההגיון בלהוריד?

תשובה:

שלום וברכה

א. ראשית חשוב לדעת שהנושא של למען תהיה תורת ה' בפיך זה רק חלק מהפסוק, ההמשך הוא כי בחוזק יד, כלומר העיקר הוא לזכור שיש לנו חובה לשמור מצוות בגלל שבחוזק יד הוציא אותנו ה' ממצרים. ולגבי עצם שאלתך מה עוזר שזה בפנים, התשובה פשוטה, הנושא כאן אינו לזכור את עצם מה שכתוב בתורה, בשביל זה יש לנו מצות תלמוד תורה, אלא לזכור את המחוייבות שלנו לתורה, ולענין זה גם אם הם בפנים זה מזכיר באותה מידה. לצורך הענין גם הטלית ענינה להזכיר לנו תרי"ג מצוות שהם רמוזים בחוטי הציצית [ציצית בגימטריא 600, ועוד שמונה חוטים וחמישה קשרים – תרי"ג], אף שלא כתב בה ולו מצוה אחת…

ב. ראשית חשוב לדעת, שאכן מעיקר הדין מצות תפילין נוהגת כל היום, אלא שכיון שאדם יוצא ידי חובתו ברגע אחד ביום, וראו חכמי הדורות שקשה לאדם לשמור על גוף נקי וכובד ראש כל היום, העמידו את הדין על המינימום, שיהיו התפילין עליו בשעת התפילה. בנוגע לשאלתך, מצות תפילין היא מצוה מעשית, יש פועל בתורה "וקשרתם לאות על ידיך", ולכן דינה ככל המצוות המעשיות שלא קבעו להן משך מסויים, שיעשה זאת פעם אחת ביום, בשונה ממזוזה שהיא כלל לא מצוה שנכתבה באופן של פועל, אלא והיו על מזוזות ביתך – כל הזמן.

ברכה והצלה בדרכך החדשה ויום נעים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל