לתרומות לחץ כאן

שלח פועל שיעבוד אצל אדם אחר והשני לא משלם

שאלה:

שלום רב ראובן מספק שירות לשמעון בתמחור שעתי ובהנחה משמעותית, שמעון מבקש מראובן לספק שירות ללוי גם בהנחה שכן הוא הגיעו דרכו. לאחר סיום השירות לוי לא שילם את הסכום לראובן 1. האם משלא עמד לוי בתנאי התשלום בוטל ההסכם וראובן יכול לבקש מחיר מלא ולבטל את הזכות להנחה ? 2. ראובן לא ביקש מלוי ביטחונות שכן סמך ששמעון הביא לו לקוח אמין האם ראובן יכול לגלגל את החוב לפתחו של שמעון אשמח למקורות לימוד בנושא

תשובה:

שלום וברכה,

שמעון שלח את ראובן לעבוד אצל לוי, אם שמעון אמר לראובן 'שכרך עלי' אזי הוא חייב לשלם את התשלום עבור העבודה. ואן לוי לא משלם חייב שמעון. אבל אם לא אמר לו 'שכרך עלי' אלא אמר לו שיעבוד אצל לוי, שמעון אינו צד בעבודה שעבד אצל לוי. לכן אם לוי לא משלם, לא מוטל על שמעון לשלם. כמו כן ראובן לא היה חייב להוזיל מהמחיר ללוי. 

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלו סעיף א שמבואר שאם שכרו לפועל והראה לו את השדה של חברו ולא ידע הפועל שהשדה של אחרים, חייב השוכר לשלם. אבל אם אמר לו שיעבוד בשדה של חברו, אין עליו חיוב תשלומים, והשכר מוטל על בעל השדה, או שייטול הפועל את השבח שהביא תמורת העבודה. ואם אמר לו שכרך על בעל הבית חייב המשכיר לשלם עבור העבודה. וכן מבואר בשו"ע סימן שלב סעיף א. 

ולכן שמעון שאמר לראובן לעבוד בבית של לוי, ולא אמר שכרך עלי, אין על שמעון חובת תשלומים לא מדין מעביד ולא מדין ערב. ואם לוי לא משלם פטור שמעון. ולכן ראובן לא היה חייב להסכים לעבוד במחיר זול אצל לוי, ויכל לטעון לשמעון אני עושה הנחה ולא ללוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל