לתרומות לחץ כאן

בדיקת כוסמת מחרקים

שאלה:

שלום הרב, לגבי הקטנית ששמה כוסמת – האם רובה מגודל בחוץ לארץ כך שאין חשש לגבי מעשרות? והאם יש חשש חרקים במידה ואני קונה בבית טבע כאשר הכוסמת נמכרת במשקל? בברכה

תשובה:

אינני יודע היכן גדל ובהחלט יש לחשוש לבעייה של תרומות ומעשרות [תוכל להפריש כמובן אם אתה יודע כיצד לבצע זאת]. לגבי חרקים הנגיעות בגרעיני הכוסמת מצויה בין הגרגירים ולא בתוכם. חלק מהחרקים קטנים ביותר וחלקם גדולים. כשחרקים קטנים ביותר מעורבים בין הגרגרים, קשה למצוא אותם וצריך לברור באיטיות רבה. 

הברירה המקובלת – מפזרים את הכוסמת על גבי משטח, ומעבירים אותה מעט מעט תוך התבוננות בין הגרגירים. 

הברירה המומלצת – כשבכוסמת מעורבים חרקים קטנים מאוד קשה מאוד לזהות אותם בברירה המקובלת, ולכן אנו ממליצים מאוד להקדים לברירה זו תהליך של סינון: 

שלב א' – לנער את הכוסמת במסננת בעלת חורים קצת יותר קטנים ממנה, אם ישנם חרקים קטנים נוכל לראות אותם כעת בנפרד על גבי המשטח התחתון. במידה ונופלים חרקים קטנים על המשטח, ישנו קושי גדול לברור את הכוסמת מהחרקים ואנו ממליצים לא להשתמש בה.

שלב ב'- את הכוסמת שנותרה במסננת מפזרים על גבי משטח, ומעבירים מעט מעט תוך התבוננות בין הגרגירים. כעת החשש שלנו הוא רק לחרקים גדולים יותר והברירה יכולה להיות מהירה יותר. אם נמצאו חרקים בשלב זה יש להסירם, ולאחר שמסירים את כולם אפשר להשתמש.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום הרב,
    ממה שראיתי באתר המכון למצוות התלויות בארץ הכוסמת מיוצרת לרוב במדינות סין או רוסיה, ולעיתים באירופה או בארה"ב, כך שאין לחוש לתרומות ומעשרות כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל