לתרומות לחץ כאן

הפעלת עסק אינטרנטי שפועל אוטומטית בשבת

שאלה:

צהריים טובים כבוד הרב, אני מתכוון בעלי עסקים גויים לקהל של גויים ויש לי 2 שאלות לגבי צורת פעילות העסק: 1. אצטרך להשתמש בתוכנה לשליחת מיילים בצורה אוטומטית בשביל לקוחותי (שאני משלם עליה), עכשיו התשלום מתבצע בתחילת כל חודש למכסה של מיילים שאפשר לשלוח (נגיד 1000-10$) ובמידה ואני עובר את המכסה המחיר גדל (נגיד 0.2$ לכל מייל נוסף). האם ישנה בעייתיות בכך שאני שולח בשבילם מיילים בשבת? (בצורה אוטומטית כמובן) האם יצא שאעבור את המכסה בשבת ובעצם אולי יש פה סוג של קנייה או הנאה בשבת? 2. אצטרך להשתמש גם בתוכנה לשליחת סמסים בצורה אוטומטית (שגם עליה אני משלם בשבילם), עכשיו כאן צורת התשלום שונה, אני כל פעם מטעין את המשתמש בכסף ואז כול סמס שנשלח יורד מהכסף שהטענתי. שוב גם כאן האם יש בעיה שאני שולח בשבילם סמסים בשבת? (הצורה אוטומטית כמובן) האם בצורת תשלום זו זה נחשב שאני קונה משהו בשבת בצורה כזו או אחרת, כי בעצם לא ירד מהמשתמש שלי כסף עד שנשלח הסמס? ישנה אפשרות לגרום שהמשתמש יטען באופן אוטומטית ברגע שנשאר רק X כסף במשתמש, במקרה ואני מפעיל פונקציה זו ויצא שזה שילם בשבת האם ישנה כאן איזושהי בעייתיות? אשמח לקבל קודם כלתשובה מעיקר הדין (לכתחילה דלכתחילה) ורק במקרה ויש בעייה לנסות לפתור את זה בדרכים שונות. מצטער על האורך פשוט ניסיתי לפרט על מנת שלא נצטרך להתכתב כמה פעמים ושאוכל לקבל תשובה מדוייקת. שוב תודה רבה כבוד הרב!.

תשובה:

שלום וברכה

אם אני מבין נכון, הרי שהם בעצם שולחים את המיילים, וזה עובר אצלך באופן אוטומטי, כך יוצא שבעצם הם עושים פעולות בשבת ואתה מרויח. אם כך, זה הרי ממש כמו כל אתר קניות הפתוח בשבת, שהואיל ואתה לא מבצע כלום והגוי קונה, כאשר יש קושי לסגור אותו בשבת יש להקל, ראה כאן בהרחבה בענין זה.

במידה והם לא עושים כלום, אלא אתה מחוייב לשלוח מיילים של פירסומות נניח בכמות מסויימת בחודש, והמערכת שלך פשוט פועלת אוטומטית בשבת כמו בחול, אבל בעצם אין לך ולהם צורך בזה ודרישה כזו, נראה שאין כאן איסור בכל מקרה וזה יותר קל, אלא אם כן שמך על האתר וידוע שהוא של יהודי, שאז יש כאן בעיה של מראית העין וכעין המבואר בשו"ע בסי' רמד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום,

    אני לא מרוויח כספית כלום בשבת,זה הוא אינו אתר קניות, אלא אני עוזר לגוי להשיג מספרי פלאפון של אנשים שמעוניינים בשירות שלו, והוא משלם לי תשלום על כל החודש.
    כמובן שבנוסף הוא ידע שאני לא עובד בשבת ובחגים.

  2. אולי כבוד הרב יוכל לעבור שוב על השאלה המקורית ולענות בבקשה על ה- 2 שאלות בפנים (עם ה- 5 סעיפים של שאלות) ששאלתי לגבי הפרוצדורה בפועל של העסק, אני פשוט ממש אשמח להפעיל את הכל בצורה הכי כשרה שאפשר בלי שום פניות…
    תודה רבה הרב

  3. השבתי שאין שום בעיה, כיון שהתשלום הוא חודשי והחישוב הוא חודשי, ואתה לא עושה שום דבר בשבת, אין כאן עבודה בשבת, ואין כאן שכר שבת כי הכל בהבלעה, ואין כל איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל