לתרומות לחץ כאן

שליח שעשה טעות בקנייה מי חייב להשיב את הטעות

שאלה:

במקרה של טעות קופאית, באם לא הורה לו מפורש בעל הבית לבדוק חשבוניות תמיד ביתיאה מקניות, ונמצאה טעות, על מי אחריות השבת האבידה (שאלה מאוד דומה להנ"ל).

תשובה:

טעות בחשבונית, בין אם הטעות שקיבל העובד – השליח עודף מיותר בין אם התברר לו שלא גבו עבור מוצר אחד, חייב להשיב את הטעות מדין השבת אבדה. ולכן אם העובד גילה את הטעות, חל עליו מצוות השבת אבדה, ולכן הטורח והזמן צריך להיות על חשבונו של העובד. ואם העובד לא גילה את הטעות ואחר שהגיעו המוצרים לידו של המעביד גילה המעביד את הטעות, חייב המעביד במצוות השבת אבדה, ולא העובד, ובזה הטורח והזמן מוטלים על המעביד. ואם שולח את העובד לעשות זאת חייב לשלם לו. 

בהצלחה

מקורות:

טעות בחשבונית חייב להשיב מדין השבת אבדה, ולא אומרים שיש כאן מחילה כיון שנעשה בטעות. וכתב הקצות סימן רצא ס"ק ד שבשומר עבדה לכו"ע צריך השומר קניין, ואם לא עשה קניין לא התחייב בשמירה. וכתב הקצות שדוקא אם ידע בשעה שבא לידו אז חל הקניין, אבל אם כשבא לידו לא ידע מהטעות לא קנה, כמבואר ברמ"א סו"ס רלב. ולכן אם העובד גילה את הטעות, חל מצוות השבת אבדה על הפועל. אבל אם לא גילה את הטעות עד שבא לידו של המעביד העובד לא קנה את האבדה ולא התחייב בהשבה, והמעביד זכה באבדה ועליו חובת ההשבה. ולא אומרים שהשליח פשע שלא בדק ויתחייב להשלים את השליחות, מאחר ומסתבר שאין חובה לבדוק את החשבונית, ולא כולם בודקים, לכן אין זה פשיעה, ואם התגלה טעות לא נחשב השליח לפשיעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל