לתרומות לחץ כאן

שכחה לעשות מוך דחוק

שאלה:

אשה ביום הראשון לספירת שבעה נקיים כאשר אתמול פסקה בטהרה. ושכחה לבדוק בין השמשות ובדקה רק בבוקר. האם יכולה לספור מחר את היום השני?

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את המקרה, היא עשתה הפסק לפני השקיעה ולמחרת בבוקר בדקה, רק שכחה את המוך דחוק? אם הבנתי נכון זה בסדר גמור והיא יכולה להמשיך לספר, המוך הדחוק אינו מעכב, בפרט כאשר זה לא היה ביון הראשון לראייתה [שכיח רק בראיית דם באמצע שבעה נקיים].

אם לא הבנתי נכון את המקרה יש לשאול שוב!

מקורות:

המוך דחוק הוא חובה רק כשזה נעשה ביום הראשון לוסת [כגון שהיתה ראייה על העד באמצע שבעה נקיים ובאותו יום צריך לחזור ולעשות שוב הפסק טהרה] אבל אם לא מדובר ביום הראשון לראיית הדם, להלכה נוקטים שזו חומרא ולא חיוב גמור, ולכן אשה שזה גורם לה לפצע ודאי לא צריכה לעשות זאת. ראה שו”ע סי’ קצו סעי’ ב ובש”ך שם. וראה שם שלדעת הרמ”א אפילו ביום הראשון המוך דחוק אינו מעכב, וכ”כ שם בביאור הגר”א. בחוות דעת החמיר עוד יותר, שתמיד אם היתה ראייה באותו היום, אף שאינו היום הראשון לראייה המוך דחוק מעכב, אבל כאמור השו”ע והרמ”א נוקטים שניהם באופן זה לקולא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ביום שישי עשתה הפסק בטהרה ועבר תקין מוך דחוק.
    ובשבת בבוקר בדקה רגיל כחלק מהבדיקה של היום הראשון לספירה.. ובשקיעה של שבת שכחה לבדוק האם נחשב לבדיקת היום הראשון באופן תקין בהסתמך על הבדיקה של שבת בבוקר?
    ואם כן יכולה ביום ראשון בשקיעה לבדוק ולספור את היום השני.

  2. בדיעבד בדיקה אחת ביום הראשון מספיקה, ביום השני תעשה שתי בדיקות כרגיל, אחת בבוקר והשניה לפני השקיעה, לא בשקיעה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל