לתרומות לחץ כאן

המתנה בין בשר לחלב בהדפסת תלת מימד / חלב סויה / המבורגר צמחי

שאלה:

בקר טוב. בשבת הבאה נקרא בעהי"ת בפרשת משפטים על איסור אכילת בשר בחלב הנלמד מהפסוק "לא תבשל גדי בחלב אימו" ובשבת שעברה קראנו בפרשת השבוע (בשלח) קראנו על פרשת המן.אחד הפלאים שהיו במן כפי שלימדונו חז"ל היה שכל אחד הרגיש את הטעם של המאכל שרצה לאכול למשל מי שהתאווה לאכול בשר הרגיש טעם בשר ובכן נשאלת השאלה אם הוא רצה לאכול אח"כ מאכל חלבי האם הוא היה צריך להמתין שש שעות בין בשר לחלב לפי שאחד הטעמים להמתנה זו בין בשר לחלב הוא משום שטעם הבשר בפה נמשך שש שעות.אומנם עדיין בנ"י לא קיבלו את התורה ולא נצטוו על "לא תבשל גדי בחלב אימו",אבל אולי יש לכך השלכה (נפ"מ) גם בזמנינו כאשר מיוצרים מאכלים שונים בהדפסה תלת מימד כמו המבורגר בטעם בשרי אבל הוא עשוי רק ממרכיבים צמחיים וכן האם יש לנהוג דיני הרחקה בין בשר וחלב במוצרים אלו ולמשל שני אנשים שאוכלים על שולחן אחד כשאחד אוכל המבורגר צמחי שנראה בצורתו ובטעמו כבשרי ואחד אוכל או שותה חלב צמחי או חלב ממש ,האם יש לחשוש בכהאי גוונא למראית עין? בברכה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

1. ברור שדבר שאינו בשרי ורק יש בו טעם בשר אין בו חובת המתנה. אגב, יש שאלה ידועה, איך נתן אברהם אבינו למלאכים בשר עם חמאה וחלב, הרי הוא שמר את כל התורה ואפילו דינים דרבנן, והתשובה שעונים, שכידוע עשה אברהם אבינו את אותו בקר בס' יצירה, ולא היה זה בשר ממש אף שהיה נראה כמותו ושווה לא בטעמו, ולכן היה מותר לאוכלו עם חלב.

2. כיון שחלב סויה או המבורגר צמחי מצויים היום לכל דורש והכל מכירים אותם – מותר ואין חשש מראית העין.

מקורות:

יביע אומר ח”ו יו”ד סי’ ח. וראה כאן מאמר מקיף בענין זה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. עכשיו יש שאלה שנראה לי צריך להבין בה טיפה בתחום ההדפסה בתלת מימד כדי לענות עליה….
    האם המבורגר שהודפס במדפסת תלת מימד נקרא בשרי?

  2. אני מצרף מידע מועתק שלקחתי מהאתר: nrg
    אני לא מאשר או מבקר את מה שכתוב רק מנסה לעור לרב להבין כדי שיוכל להבין יותר כי איני מסוגל להבין מזה דבר להלכה…
    זה המידע המועתק:
    הרבנים מפרגנים: ההמבורגר המשוכפל הוא פרווה
    המוצר החדש, המיוצר מתאי גזע של פרה וללא הרג בעלי חיים, כבר מציב אתגר בתחום הכשרות. בכיר בOU, הנהלת ארגון הכשרות הגדול בעולם: "אם יבקשו הכשר – נבדוק ונתייחס"
    צביקה קליין | 6/8/2013 1:36הוסף תגובההדפס כתבהכתוב לעורךשלח לחבר
    תגיות: המבורגר, צמחוני, פרווה, כשרות,טעם ומרקם של בשר, ואפשר (כנראה) לאכול עם גבינה. המבורגר משוכפל
    טעם ומרקם של בשר, ואפשר (כנראה) לאכול עם גבינה. המבורגר משוכפל צילום: אי.פי.איי
    אמש פורסם כי מדענים פיתחו בתנאי מעבדה גוש בשר מתאי גזע של פרה ויצרו את ההמבורגר הראשון שלהכנתו לא נדרש הרג בעל חיים. אחת השאלות שיהודי צפוי לשאול לפני שינעץ את שיניו בהמבורגר המעבדה שפותח באוניברסיטת מאסטריכט, ושלצורך ייצורו לא נשחט יצור חי, היא האם המוצר הוא בשרי?

    מצד אחד, הבשר של הקציצה לא עבר שחיטה כשרה, וזאת משום שלא עבר שחיטה כלל. מאידך, הוא עשוי מתאים של בקר, שיתכן שיש לבדוק את תהליך הפקתם הראשוני.

    לפי הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה ומראשי רבני "צהר", התשובה היא שלילית. "זה פרווה", פסק אתמול לnrg יהדות, "סוג של טבעול מודרני". הרב שרלו ציין כי הוא מכיר את הנושא וכי אין כל התייחסות הלכתית קודמת למצב כזה.

    הרב משה אלפנט, ממנהלי מערך הכשרות של הOU העולמי (ארגון הכשרות הגדול בעולם), נשמע פחות מוחלט. "אם החברה תפנה אלינו ותבקש הכשר להמבורגר, נסתכל בשמחה על הפרטים ונוכל להתייחס לכך", אמר . "ממבט ראשון כנראה שהוא יהיה פרווה אבל לא נוכל להגיע להחלטה עד שנבחן את המוצר במעבדות שלנו".

    מנכ"ל ה-OU בישראל, הרב אבי ברמן, מציע פתרון נוסף: "הבעיה היחידה בעיניי היא מראית עין. שהציבור יחשוב שזה לא כשר. איני מכיר את המוצר לפרטיו. יש לבדוק אותו. אם הבעיה היחידה היא אכן מראית עין, אפשר לייצר אותו בצורה שונה מההמבורגר הרגיל, כמו שהבורקסים בישראל שונים בצורתם".

  3. הסינון שלי במחשב לא מאפשר לצפות בסירטון הזה, בכל מקרה הנושא עכשיו נדון בין הפוסקים, שמעתי שכבר נדרש לו הגאון רבי אשר ויס, קטונתי מלהכריע בנושאים חדשים כאלו, נמתין ונשמע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל