לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קדיש על ידי אחר כשהבנים אינם יכולים להתפלל במנין

שאלה:

שלום השאלה היא ככך: אשה פלונית נפטרה ויש לה שני בנים מבוגרים שגרים במקומות נפרדים ואין להם אפשרות לומר קדיש עליה במנין. האם יש חיוב על כל בן ובן (או עדיף) לשכור שני אנשים (שכל אח ישכור איש אחר) שיאמרו קדיש על אמם או שדי בזה שישכרו רק איש אחד? ועוד: האם זה בסדר שמי ששוכר זה שאר קרובי משפחה ולא דווקא הבנים עצמם? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

אינני יודע במה מדובר, באופן כללי כל יהודי חייב לעשות הכל כדי לדור בין יהודים ולהתפלל שלוש תפילות במנין. במקרה של אונס שלא גרים בין יהודים מחמת איזו סיבה, לא שמענו על ענין לשכור שני אנשים דוקא, ודי באחד שיאמר קדיש. כמובן עיקר העילוי נשמה לנפטר זה שבניו אומרים קדיש לעילוי נשמתו. הרעיון הוא שברא כרעא דאבוה, כלומר הבנים הם הרגלים של האבא להוליכו בעולם הבא ממקום למקום ולגרום לו עילוי נשמה. כי אין זכות יותר גדולה לאדם מכך שהניח אחריו בנים שמקיימים מצוות ומזכים את הרבים לעילוי נשמתו, אלא שאם אין ברירה עדיף שאדם אחר יעשה זאת, ולא משנה מי שוכר אותו.

וענין אמירת הקדיש מופיע בשולחן ערוך יורה דעה סימן שעו סעיף ד "ונמצא במדרשות לומר קדיש על אב (כל בו וריב"ש בשם תנחומא וספרי ובחיי בשם מסכת כלה וב"י בשם הזוהר ובא"ז בשם תנא דבי אליהו רבא) — על כן נהגו לומר על אב ואם קדיש בתרא י"ב חדש. וכן נהגו להפטיר בנביא ולהתפלל ערבית במוצאי שבתות שהוא הזמן שחוזרין הנשמות לגיהנם. וכשהבן מתפלל ומקדש ברבים פודה אביו ואמו מן הגיהנם".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל