לתרומות לחץ כאן

לא הודיע לגוי על פגם ידוע בעיסקה

שאלה:

שלום ותודה רבה על האתר הנפלא אני גר בחו"ל ונשאלתי האם מבחינה הלכתית(לא מבחינה מוסרית שאין על כך שאלה)יהודי צעיר מכר את הרכב שלו לגוי במחיר מוזל כ700 יורו פחות על רכב שעולה 3500 יורו כי הוא ידע שהתיבת הילוכים מקולקלת אך הוא לא הודיע לקונה הגוי אך א)הרכב עבר טסט)והגוי לא שאל אותו האם יש בעיה ברכב ולא נסע עליו נסיעת מבחן כמקובל כעת לאחר שהגוי חתם על העיקה ושילם לאחר יומיים הוא הבחין שתיבת ההילוכים מקולקלת וכעת השאלה האם היהודי א)חייב לפצות אותו או בכלל המקח בטל כי זה מקח טעות היות והוא ידע מזה ב)אם הוא פטור האם גם לכתחילה אם הגוי לא שואל לא חייבים להודיע לו תודה רבה ותזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה,

 

נחלקו הפוסקים האם מותר להטעות את הגוי, ורוב הפוסקים נוקטים שרק אם הגוי טעה מעצמו מותר, אבל להטעותו אסור. ולכן אסור למכור לגוי מקח שיש בו מום. כמו כן כאשר מוכר לגוי מקח עם מום, עובר באיסור גנבת דעת, וגנבת דעת אסורה בגוי לכו"ע.

 

ואם מכר לגוי מקח שיש בו מום, יכול הגוי לבטל את המקח. אמנם אם הגוי לא הגיע לבטל את המקח, אינו חייב לרדוף אחריו ולהחזיר לו את כספו, כדין הפקעת הלוואתו שמותרת בגוי.

 

על כן אסור למכור לו מקח עם מום, אבל בדיעבד אם הגוי לא בא לבטל, אינו חייב לרדוף אחרי הגוי.

ונמצא בנידון שאלתך שלכאורה המוכר ידע מן הפגם  דהיינו מתיבת ההילוכים המקולקלת ולא הודיע לקונה הנוכרי, והרי זה נחשב שהיהודי הטעה את הגוי ודבר זה אסור מעיקר הדין כמו שביארנו ויש בזה גם כן איסור גניבת דעת. ונמצא שאכן היה צריך להודיע לגוי. ועתה כשהגוי חוזר ומבחין הרי שהדין הוא שיכול לבטל את המקח, אמנם אם אין הגוי מעוניין בביטול המקח, הרי זה כדין הפקעת הלוואתו.

 

בהצלחה.

מקורות:

ראה בספר משפטי יושר בדין אונאה בגוי והטעיית גוי עמוד קכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל