לתרומות לחץ כאן

חשש להנאה מגזל של השותף

שאלה:

לכבוד הרב שלום , נכנסתי בשעה טובה לשותפות עסקית עם אדם קרוב בעסק לממכר מזון,אנו נמצאים בשלבים של תשתיות והכנת החנות לתפעול בעז"ה . שאלתי נוגעת לדיני ממונות – שותפי עובד שכיר כמנהל סניף בחנות מסויימת בתחום אחר ומידי פעם תוך כדי עבודתו שם הוא מגיע לחנות המשותפת שלנו לבדוק את עבודת הפועלים , לפתוח להם ,לוודא כל מיני עניינים הנוגעים בשיפוצים וכו' . ככל הנראה הוא עושה זאת בשעות בהן הוא אמור להימצא במקום עבודתו .אני חושש לגזל המעסיק מצידו ואולי בעקיפין אני נהנה מזה כי הרי הפיקוח או כל מיני עניינים שהוא עושה בזמן הזה בסופו של דבר הם לטובת העסק המשותף שלנו . בקשתי ממנו כמה וכמה פעמים להימנע מזה אך אני חושש שאינו מבין את חומרת העניין וממשיך לעשות את הדברים למורת רוחי . אציין שאני מושקע בעסק המשותף לנו בסכומים גדולים ואני מרגיש מצוקה ממשית איך נכון להתנהל . אבקש לשאול דעת תורה ומה לעשות על מנת להינצל מגזל או הנאה מגזל . בתודה ואיחולי ברכות לכת"ר .

תשובה:

שלום וברכה,

האיסור לחלוק עם הגנב נאמר שהגנב גונב ושניהם מתחלקים. אבל במקרה שלך אתה לא אומר לו בפירוש שלא יגנוב, אם אתה לא מעוניין במעשיו, ומצידך שלא ילך לבקר, או שילך לבקר בשעות שלא בזמן העבודה, אין זה נחשב שאתה חולק עם הגנב, ומה שהוא גונב זה על דעתו בלבד.

בהצלחה.

חשוב שתערכו בניכם חוזה עבודה מדויק, וכן היתר עסקה – אם צריך.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום ותודה לכת"ר ,

    הבנתי שבמקרה הזה עלי כשותף אין אחריות על מעשיו וזה על דעתו בלבד .
    מה הדין אם השותף ימשיך במעשיו כלומר יבקר בעסק המשותף שלנו על חשבון שעות עבודתו במקום אחר ואף ישרת לקוחות- דבר שיכניס רווחים לעסק המשותף לנו .
    האם במקרה כזה תהיה בעיה להתפרנס ולחלוק ברווחים החודשיים?

  2. שלום וברכה,
    לחלוק עם הגנב פירושו שהכסף שגונב. במקרה הנ"ל הכסף של השותפות אינו גזול אלא ביושר. אלא שהדרכים אינם ביושר שיוצא מעבודתו ומקבל שכר במקום העבודה. הגזל הוא השכר שמקבל בעבודה שם. אולם מצד מסייע אסור לדרבן אותו לצאת באמצע העבודה. אבל אם אתה מצידך כשותף מבקש ממנו שאתה לא מעוניין שיעשה זאת, אין לך אחריות אם הוא עובר ועושה זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל