לתרומות לחץ כאן

גיוס בחורי ישיבות לצה"ל

שאלה:

כתוב שבמלחמת מצווה הכל יוצאים אפילו חתן מחדרו.. אז מדוע היום אנחנו לא לפחות עושים שירות מקוצר כדי להיות מוכשרים לעשות מילואים.? הרי וודאי שהמציאות שלנו נקראת מלחמת מצווה. תודה

תשובה:

שלום רב

אכן שאלה במקומה, מן הראוי להבהיר נקודה זו בימים אלו שגיוס בני ישיבות לצבא עומד על הפרק.

ראה בשאלתך יצאת מנקודת הנחה שהחרדים אינם מקיימים את חובתם הצבאית והלאומית, והבנת שהסיבה לכך היא משום שהצבא לא מתאים להם מבחינה דתית, החרדים אינם רואים כך את פני הדברים [להלן נתייחס גם לבעיה שעוררת]. יהודי דתי מאמין במה שנאמר בתורה, וכל מי שלמד אי פעם פרשת בחוקותי יודע, שהתורה מבטיחה: אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד. וכתב רש”י, אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה. כלומר, הערובה לשלום ולבטחון בארץ, היא העמלות בתורה ושמירת מצוותיה. לולי לימוד התורה וקיום המצוות אין לנו זכות אחיזה בארץ. בהמשך הפרשה שם נאמר: ואם לא תשמעו לי… אז תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה. כלומר, גם אם יהיה לנו את הצבא החזק ביותר בעולם, אם נטמא את הארץ במעשינו, לא נעסוק בתורה, נחלל חלילה את השבתות וימי החג, כשרות וכו’ שאר מצוות התורה, שום דבר לא יועיל!!! הארץ תקיא אותנו!! חובה לדעת, חז”ל אמרו: אין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה. שום פיגוע לא יוצא לדרך ללא הוראה מלמעלה, וההוראה היא חוסר בטחון ושלוה, כפועל יוצא לאי שמירת המצוות בארץ. פשוט מאוד. כך כתוב בתורה, לא מדובר באיזו הוראה חדשה משהו של חכמי הדורות, [שגם זה דבר מחייב] מדובר בפסוקים מפורשים בתורה. כל מי שאי פעם למד את הנביא ירמיהו יודע את הדברים, שכל היציאה לגלות היתה בגלל עזיבת התורה, ירמיהו הנביא עמד וזעק לעם שיחזרו בתשובה ולא שמעו בקולו, והסוף ידוע. כך היה גם בחורבן בית שני, ש40 שנה ראו הכל שכפרת יום הכיפורים אינה מתקבלת בשמים ודלתות בית המקדש נפתחות מעצמן ועוד סימנים ולא חזרו בתשובה, וכבר 2000 שנה אנחנו בגלות בגלל זה.

יש המון מה להאריך בענין, מגילות על גבי מגילות, אבל המשפט החשוב הוא, שלפי האמונה היהודית, חוד החנית של צה”ל הוא בני הישיבות, אין סיכוי להצלחה בקרב ללא הגיבוי המסיבי של תלמידי הישיבות העוסקים בתורה, זו האמונה שלנו. בימי דוד המלך שהיה בזמנו המלך החזק בעולם, החלוקה היתה שעל כל חייל היוצא לקרב חמישה אנשים למדו תורה. כך שראשית צריך להבין שהחייל הבכיר ביותר במדינת ישראל אלו הם בני הישיבות. וזה העיקר.

מעבר לכך יש עוד כמה נקודות שחובה לדעת בענין, ראשית, צריך לדעת שבהסתכלות כוללת על צרכי האומה היום כבר כל אחד יודע, שלא רק הבטחון והצבא הוא חזות הכל, יש צרכים תרבותיים וכו’, אין ספק ואדם מעמיק גם אם הוא חילוני לחלוטין חייב להבין זאת, “הגרעין הקשה” של עם ישראל המאחד את חלקי העם סביב תרבות אחת מסורת אחת תורה אלוקים וכל מה שמייחד את עם ישראל, זה הציבור הדבק בתורת ה’, גם יהודי שחי במקום מרוחק בטקסס מרגיש קשור לעם ישראל במידה מסוימת לפי רמתו ומצבו, בגלל אותו גרעין קשה. יסודו של אותו גרעין הוא התורה בתפארתה, מציבור של עמי ארצות ברמה זו או אחרת לא נשרוד. עם ישראל הוא העם העתיק ביותר בעולם, עם שבאופן מופלא שמר על קשר עם כל חלקיו הפזורים על כל הגלובוס, בזמנים שבהם התקשורת כמעט ולא היתה קיימת, זה 3500 שנה!!! אין לזה אח ורע בעמי העולם! והגורם המאחד והמייצב היה תמיד, לימוד התורה פסיקת ההלכה, הספרות הענפה וגדולי ומאורי הדור. כל הסטוריון מתחיל יודע את זה. נמצא שכל הקיום הפיזי הרוחני והתרבותי שלנו טמון בהיכלי הישיבות, גם במובן החילוני של המילה, אם תסתכל באופן מעמיק מעט קדימה ואחורה.

לסיום אני רוצה לגעת מעט בנקודה הכי חשובה, הנפש היא דבר עדין מאוד, אין מציאות שאדם נחשף לחילוניות במידה רבה, אינטרנט פרוץ, וכו’ והוא נשאר בעל נפש נקיה ועדינה כפי שהיה. זו עובדה. ובעסק הזה יש דרגות רבות, גם בסיס צבאי כביכול חרדי לא יועיל, כאשר האוירה היא צבאית ולא ישיבתית, הפיקוד הוא תמיד מלמעלה, השאיפות הם לא בתורה אלא בחיי צבא וכו’, תלמידי חכמים קשה מאוד להוציא מזה, איתני רוח ועדיני נפש צריכים לחיות חיי תורה, שהשאיפות שלהם יהיו בתורה וכו’. ולכן הן במובן הלאומי כפי שהזכרנו והן במובן הפרטי לא ניתן לבקש מאדם חרדי לשלוח את בניו לצבא. אדם חילוני מקדיש לצבא שלוש שנים מחייו, אדם חרדי שבמקום ללכת לישיבה ילך לצבא מקדיש כאן את כל השקפתו, את עדינות נפשו ואת עתידו, ובעצם חלק חינוי ומרכיב חשוב בכל חייו. לא ניתן לדרוש זאת מאף אדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל