לתרומות לחץ כאן

תשמיש לאור הנר שבא מאחורי מחיצה

שאלה:

שלום הרבבנים מעניין אותי לדעת אם יש איזה היתר לשמש מיטתו כשיש קצת אור בחדר. אמר לי אברך אחד (כך הוא שמע פעם מאיזה רב) שמותר כשהאור אינו בחדר עצמו אלא בחדר אחר ואינו מאיר ישירות על המיטה, ומגיע ממנו קצת אור בחדר. האם זה נכון? ואם לא, האם יש צורה אחרת להיתר? תודה

תשובה:

אכן כן.

מקור הדין:

כתב בית יוסף אורח חיים [סימן רמ, יא] "אסור לשמש ביום דאמרינן ישראל קדושים הם ואין משמשים מטותיהן ביום ולא לאור הנר ובבית אפל מותר ותלמיד חכם שהוא צנוע בדרכיו מאפיל בטליתו ושרי. הכל בפרק כל היד (יז.) וכתבו הגהות מיימוניות בפ"ד מהלכות יום טוב (אות ד) שדקדקו התוספות שבלילה אסור לשמש אצל הנר אפילו על ידי האפלת טלית וכן דקדק הראב"ד בספר בעלי הנפש בשער הפרישה.

אמנם הרמ"א פסק שולחן ערוך אורח חיים [סימן רמ, יא]: "אבל אם עושה מחיצה גבוה עשרה לפני הנר (הגהות מיימוני פ"ב מה' יום טוב), אף על פי שהאור נראה דרך המחיצה, כגון שהפסיק בסדין, שרי. (כן נראה לי מדברי רש"י בפרק ב' דמסכת ביצה) גם אמרינן התם דשרי  כשכופה כלי על הנר"

וכן פסק משנה ברורה שם [ס"ק מא] "וה"ה אם האור נראה למעלה מהמחיצה שרי כיון שהיא מחיצה גמורה.

אמנם הדבר מותר רק באופן המוזכר שם בדברי המ"ב "וכ"ז דוקא כשמאפיל בטליתו אבל בלא"ה אסור דמאחר שהחדר מלא אור לא עדיף מביום" ועוד הביא שיש מקום להחמיר בזה "ויש שמחמירין אפילו ע"י האפלת טלית כיון שמ"מ האור נראה באותו חדר"

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם ההיתר של מחיצה הוא גם באופן שהנר או התאורה עצמה נראים או רק באופן שהאור נראה אבל אם הנר והתאורה עצמה נראים אסור אף עם מחיצה ואף בחדר אחר?!
    האם יש מקור נוסף לכך מעבר למה שכתב המשנ"ב שאם הלבנה מאירה בצורה ישירה אסור?
    ייש"כ

  2. אכן זה אותו נדון של הלבנה, שאם מאירה ישירות עליהם אסור ואם בחדר מותר, ואין הבדל אם היא נראית או לא, אלא יותר המיקום והזוית של האור בתוך החדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל