שאלה:
האם אדם שבירך שהכל נהיה בדברו על ראיית הרעמים או הקשת יצא ידי חובה בדיעבד? על הריח יצא בדיעבד. יש הבדל?
תשובה:
שלום וברכה
אדם שבודה ברכה מליבו אינו יוצא ידי חובה גם אם יש שבח בנוסח, וכך הוא גם לגבי השאלה שלך, מה שמועילה ברכה זו בברכות הנהנין הוא משום שבעצם היא ברכה כוללת לכל ברכות הנהנין אלא שיש מאכלים שמחמת חשיבותם תיקנו להם ברכה יותר ספציפית, אבל בדיעבד גם הברכה הכללית שתיקנו חכמים מועילה להם. כך נראה מסברא לחלק.