לתרומות לחץ כאן

עמלה עבור תיווך עבודה

שאלה:

שלום, אני אדריכלית. מישהי הביאה לי שם של לקוח שמחפש עבודת אדריכלות ובתמורה אתן לה 5% אם העסקה תיסגר. לאחר דין ודברים ומספר פגישות סגרתי בס"ד את העסקה אך באותה חבילה הביא איתו הלקוח גם 3 שכנים שלו, כשאת התשלום הם משלמים יחד בתור חברה. שאלתי היא כמה עלי לשלם למתווכת? (יש לציין שחוץ מאת שמו של האיש שאותו מצאה במאגר כלשהו היא לא ידעה לספר כלום על העסקה וגם לא קישרה ביננו, רק נתנה לי את השם שלו)

תשובה:

שלום וברכה,

אם הלקוח חיפש אדריכלית לעצמו בלבד, אלא שאחר שנפגש עם האדריכלית הוחלט לצרף עוד לקוחות, האדריכלית צריכה לשלם עבור הלקוח הראשון בלבד.

אם מלכתחילה הלקוח חיפש אדריכלית עבור כל השותפים, והכל היה עסקה אחת, חייבת האדריכלית לשלם למתווך עבור כל הלקוחות שדינם כעסקה אחת. ולמרות שהמתווך לא היה מודע שישנם כמה לקוחות, הרי כולם עסקה אחת, וזכאי לדמי תיווך עבור כל העסקה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה בספר משפטי יושר (שהשבוע זכינו לאורו) פרק ח עמודים רסח – ער, גבי עסקה שהתגלגלה והתרחבה, אין חובת תשלומים על תיווך על התרחבות העסקה כגון מתווך שהציע דירה לשנה, והתרחב השכירות לשנתיים. אבל אם מלכתחילה העסקה הייתה אמורה להיות גדולה, כגון מתווך שתיווך דירה ולא ידע שיש גם מחסן לדירה, זכאי המתווך לדמי תיווך גם עבור המחסן, כיון ש לכתחילה העסקה הייתה עם המחסן. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל