לתרומות לחץ כאן

שאלה אמונית – להודות על היסורים (כיצד?)

שאלה:

שלום, יש לי שאלה באמונה בעקבות קריאה ב"תנא דבי אליהו" (איכשהו בבית חילוני שלי מצאתי את הספר!). כתוב כי יש להודות לקב"ה על היסורים שעוברים על האדם וזה יכול להביא לעצם כפרה והמתקה – כיצד האדם יכול להודות על החולי שיש לו? על הבדידות ועל העיכובים? איך אדם יודה על אבטלה וכו'. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אכן שאלה יסודית ביותר, והתשובה אף היא מיסודות האמונה. חובה לדעת שכל מה שקורה לאדם הכל לטובתו! אין רע יורד מלמעלה! כאשר אדם יש לו חולי או כל קושי אחר, זה בא או לכפרתו, או כדי לנסותו אם יעבוד את ה' בשמחה מתוך היסורים ובכך יזכה לכל הטוב הנצחי, אנחנו לא יודעים חשבונות שמים, אבל יודעים שהכל לטובה. כאשר אדם מפנים את הנקודה הזו עד כדי שהוא מצליח להודות על היסורים, ורואה בהם השגחה של ממש, הוא בדרגה גבוהה מאוד של אמונה. דומה הדבר לניתוח חירום שאדם עושה, ברור שלמרות כל הכאב והצער הוא מודה נרגשות לרופא וגם משלם לו טבין ותקילין את שכרו… יש הרבה להאריך בנקודה זו, אבל זה הרעיון הבסיסי.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כיצד הרעיון של ההודאה על היסורים משתלב עם הבקשה לטוב? אם אני מודה לאלוקים על הרע בחיי וגם מתפלל לטוב שאני רוצה ולשינוי מזלי? זה לא סותר אחד את השני? האם אני לא "מוסר" מסר בכך לאלוקים שאני רוצה שירבו צרותיי?

  2. שאלה נכונה מאוד, ועסקו בה רבים מהראשונים והאחרונים, כמו דברי המבי"ט הידועים בספרו בית אלוקים. התפיסה המקובלת בענין זה היא כפי שנראה במדרש בתחילת פ' תולדות ועוד, שיש הרבה מאוד דברים שבאים דוקא על ידי תפילה ואמונה, כלומר הרעיון של היסורים לגרום לאדם להתקרב ולהתפלל, כאשר יש תחושת חסר הרבה יותר קל לרצות להתפלל מכל הלב, וכך, כאשר הוא מחזק בליבו את האמונה בה' שהוא מקור הטוב הוא מביא על עצמו את הטובה. כלומר היסורים הם טוב כי הם מביאים אותו לתפילה ואמונה ואז כבר אין בהם צורך ואדרבה בזכות האמונה מושפעת לו טובה. כך גם לגבי יסורים של כפרה ניתן לשנות את הכפרה בזכות תפילות, כפי שאומרים בתפילות יום הכיפורים "מרקני אבל לא על ידי יסורים רעים". אלא שאם נרצה לדייק, אכן יש מצבים שתפילה לא תעזור בענין זה והיא תועיל לדברים אחרים, והוא, כאשר היסורים אינם רק נסיון או כפרה אלא הם מעיקר תפקידו של האדם, שבא לעולם הזה כדי לבעוד את ה' מתוך עוני או מתוך חולי, כיון שזה עיקר תפקידו זה לא ישתנה כך האריך רמח"ל בכמה מקומות.
    הרחבה בענין זה כדאי לראות בספר אמונה והשגחה של רבי חיים פרידלנדר, ספר חובה לכל אדם מעמיק.

  3. תודה על התשובה הרחבה. אז, נאמר בתפילתי האישית ובמחשבתי במקרה כזה עליי לפנות לאלוקים כך: להודות על היסורים כי דרכם באתי לידי התחזקות ותפילה ולהודות כי יתכן והיסורים נועדו להוות כפרה על עוונותיי ולבקש כי העוונות יתכפרו על ידי זה ואז לגשת לבקשת הדברים הטובים שאני רוצה לחיי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל