לתרומות לחץ כאן

לבצוע על חלה אחת בסעודה

שאלה:

שלום וברכה כבודו היקר, אני אשמח לשאול האם אני נוהגת נכון בקידוש/סעודות שבת. בשלוש הסעודות אני מבצעת את אותה התנהלות, והיא כזו; לפני תחילת הקידוש/הסעודה אני מניחה שתי חלות אחת על השניה מתחת לכיסוי בד, ולאחר ברכת נטילת ידיים(*לאחר ניגוב ידיים כמובן), אני מסירה את כיסוי הבד ואז מחזיקה את שתי החלות כשהן גב אל גב באמצעות שתי ידיי, ואז כשמסיימת לברך 'המוציא' אני "מפילה" במהירות(על השולחן ליד הכיסוי) את החלה השניה(שהייתה מצד שמאל כשהחזקתי אותן גב אל גב, זו שהייתה מתחת לחלה שאותה אני בוצעת כאשר היו מתחת לכיסוי) (כי קשה לי לבצוע חלה אחת כאשר החלה השניה בידיים שלי) ואז במהירות חותכת/בוצעת עם היד מהחלה שממנה אני בוצעת וממנה אוכלת(זו שכאשר החזקתי את החלות בעת הברכה הייתה בצד ימין כשהיו גב אל גב והייתה מעל החלה השניה כאשר היו מתחת לכיסוי), ומהחלה השניה שציינתי מעלה לא חותכת/בוצעת, ואם אני רעבה יותר, אז אני אוכלת ממנה לאחר שסיימתי לאכול מן החלה שביצעתי ואם לא רעבה ליותר מחלה אחת, אז אני שומרת אותה לסעודה הבאה ומחזירה אותה לשקית שבתוכה יש עוד חלות לעוד סעודות עבור המשך השבת, האם זה בסדר? *נ.ב, איני יכולה להשתמש בסכין, מהרבה סיבות, לכן אני חותכת עם היד בסיום הברכה ומשתדלת – בשיא המהירות וישר לאכול. ואם אפשר עוד שאלה קטנה, אם נהגתי לא נכון/לא מדויק בהתנהלות שציינתי מעלה, עדיין יצאתי ידי חובה? (כולי תקווה שכן) אני מצטערת על הפירוט הסבוך והארוך, תודה רבה לכם על כל הסיוע החשוב, ברכות רבות לכם בכל מכל, אתם נפלאים כתמיד.

תשובה:

ראשית לא צריך במהירות כל כך… לא צריך לזרוק את החלה ולא לאכול בשיא המהירות, מברכים בנחת ובכוונה ואז מניחים את החלה [בליל שבת לכתחילה מניחים את העליונה ובוצעים את התחתונה וביום להיפך] ואז אוכלים בנחת ובשמחה. ובכל השאר הכל מצויין.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכם. השואלת תיארה באופן מאוד מדוקדק וקפדני (גם בכך שמקפידה על עצמה) את סדר הבציעה, ושאלה באם טעתה באחד מהפרטים שם, האם בכל זאת יצאה ידי חובה. איני מבין מופלג בהלכה אבל נראה לי, שכל עוד מברכים על שני לחמים ואוכלים מאחד מהם כזית (או כביצה?), "יוצאים ידי חובה" מבחינת פת בסעודות השבת. אולי עם ההבנה הזו, ירדו הרבה לחץ והקפדה מנפשה של השואלת בכל הקשור לאותה מצווה? או שמא אני טועה והפרטים הקטנים אכן מעכבים? טרחתי להגיב מכיוון שאני מזהה בשואלת משהו מנטיית הOCD, שהיא כפיתיות בכל הנוגע לפרטים קטנים שמביאה לחשש שלא יצא ידי חובה בגלל טעות שיכחה וכו', מצב נפשי שמביא יהודים מאמינים לתחושות ייסורים ומועקה. או שאולי גם פה אני טועה! בכל אופן אני מבקש מחילה מראש אם פגעתי בגלל שטעיתי או מיהרתי לשפוט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל