לתרומות לחץ כאן

דיני מוקצה

שאלה:

שלום כבוד הרב. רציתי רק לברר: אתמול היצגתי שאלה בה סיפרתי שיש הדלת לבנין מגורים שלי פותחת רק באמצעות המגנט שסוגר מעגל חשמלי שהוא בעצם חטיכה עגולה מצופה בפלסטיק ויש לה חור בחלק העליון. אני רציתי ליצור ממנה אבזם בחגורה לפני השבת ולצאת ככה בשבת למקום שאין שם עירוב כדי שבמוצאי שבת אוכל לכנס לבנין. ענו לי שזה אסור כי עצם השימוש במגנט כזה אסור. האם איסור קיים גם כשאני עושה מזה אבזם בחגורה בדיוק כמו שעושים עם מפתח? האם הבנתי נכון שזה אכן אסור בכל מקרה? המון תודה רבה!

תשובה:

ישנה הגדרה הלכתית של  כלי שמלאכתו לאיסור, דהיינו כלי שהשימוש בו הוא אסור בשבת. ולכאורה המגנט החשמלי שאותו הזכרת בשאלתך מוגדר כך כפי שנתבאר בתשובה על כך, מפני שהשימוש בו הוא לפתיחת וסגירת מעגל חשמלי שהיא איסור דאורייתא בשבת.

וחפץ המוגדר ככלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך גופו רק אם אין כלי שמלאכתו להיתר שניתן להשתמש בו כך. כלומר השימוש בכלי זה שבדרך כלל עושים בו מלאכת איסור, באופן שהוא צריך כעת לגוף הכלי. [שלא לשם עשיית האיסור עצמו שהיא בוודאי אסורה בשבת כאמור], וכנידון של שימוש באותו הכלי כאבזם לחגורה שהשימוש הוא בגוף הכלי והוא שימוש מותר. אך הכלל הוא שמותר רק באופן שאין לו כלי אחר שמלאכתו היא רק להיתר [דהיינו שאין בשימוש בו שום איסור מאיסורי השבת] שאפשר להשתמש בו לשם כך, ורק במקרה כזה הותר השימוש בכלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו.

ומכיוון שזה לא המצב כאן, אלא מה שאתה צריך אותו לצאת בשבת אינו גורם שהוא יהיה נצרך לחגורה, אדרבה זה רק עושה תחושה שאולי יש כאן גם איסור הכנה… לכן אין לעשות זאת.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כך פוסק המשנה ברורה בסימן שח. אבל דעת הרב עובדיה שמותר לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו או מקומו גם כשיש כלי היתר. ולגבי איסור הכנה, נ"ל שהדבר מותר כיוון שאין לו אפשרות אחרת כדי להיכנס הבית במוצאי שבת ויוצא עם המגנט מבעוד יום ולא סמוך לצאת השבת. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל