לתרומות לחץ כאן

ע"ז כישוף ושטויות במסיטיקה

שאלה:

שלום להרב, שאלה: זוכר אני בצעירותי בנסיה לדיסנילנד בפלורידה בארצה"ב שהיה משחק אחד שיושבים בעגלה ורכבת מביא לסיבובים בתוך המשחק והיו שם הרבה רובוטים ששרים ורוקדים וכו' והיה בהרבה חלקים בסיבוב זה מקומות שעברנו שהיה הרבה מים תחת ולא היה מקום עמוק ומנהג הגוים היה לזרוק שם מטבע של כסף למען מזל טוב ואשירות ומאמינים הרבה בזה וזרקו כמה וכמה מטבעות. והמסתכל בריצפת המקום רואה הרבה מאוד מטבעות שם שכבר זרקו למען "מזל" וכו' שטויות. ומזה נולדו שאלות אלו: א. האם מעשה זה של גוים שמאמינים באיזשהו כח ופעולה זו ייחשב לע"ז ? והמטבעות אסורות בהנאה כל עוד ששם? ב.אם נאמר שזה ע"ז אז אפילו מי שזרק דרך צחוק בעלמא על פנים של הצעצועים ששרים וכו' ונפל במים גם יתחייב בע"ז או רק אם זורקים במים אף שדרך שחוק כיון שכך דרך עבודתה, או זה רק מעשה שטות ואין זה יחשב ע"ז? ג. ברור שמשתחווה לפסל ע"ז לגמרי, אולם כאשר הדבר לא כ"כ ברור אם זה ע"ז שאולי יש שעושים מעשה כלשהו לשם לקבל משהו ומאמין בכח כל שהוא של דבר שהוא החליט לעבוד מתי זה יהיה ממש ע"ז ומתי רק אמונה תפלה? מה החילוק. ד.מתי דבר מוזר יחשב לכישוף אף שלפועל יכול להיות שאין בו ממש אבל העושהו מאמין שמפעיל בכחות הטומאה? ה.סיפור ששמעתי שבזמן שבתי צבי, שלח הט"ז תלמידים לבודקו אם הוא איש אמיתי או לא, וראו תלמידיו מעשה שהיה כומר שגרם צער להרבה יהודים ואמרו לו והוא עקר מן האדמה ירק ואמר כשם שירק זה ייעקר מן האדמה כך שונא זה ייעקר, וכך היה שבאותו יום מת ההוא כומר מיתה משונה ופתאומית. מ"מ כשסיפרו לרבם לא התפעל ואמר אז מוכח שלא אמיתי ומעשה כשפים הוא. ולכן מתי מעשה כלשהי ייחשב כישוף? האם רק אם העושה יודע להפעיל כוחות או סתם אף שלא יודע להפעיל ויעשה כזה שייעקר משהו מן אדמה או ישבור משהו וכו'כיון שברור שזה לא בא מן קדושה שהרי אין זה כתוב בשום ספר נפלה ודאי לא בא מן מקור כשר ולזה צריך להיות אדם בקי בנגלה ונסתר ורק לצורך גדול אם יש כזה לזמננו יהיה שום מעשה – מה לא תשמע שום אדם גדול בישראל מבין בנגלה וסוד שיעשה שלא עושים קבלה מעשית. נשמח לברר ענינים אלו, ברכה והצלחה יום נעים ומוצלח בלימודכם

תשובה:

שלום וברכה

עבודה זרה זה רק כאשר עובדים משהו כדרך עבודתו והכוונה לעשות אותו אלוה, אמונה תפלה כמו זו שהזכרת, יכולה להיות אולי בבחינת חוקות הגויים אבל אינה עבודה זרה, אף אחד שם לא מתכוין לעבודה זרה אלא לסוג של סגולה [שאינה קיימת..] כך שאין איסור הנאה על המטבעות.

כישוף זה שימוש בכוחות הטומאה, אינני יודע אם יש היום מישהו שיודע להשתמש בכוחות הטומאה, אולי במזרח הרחוק יש עוד מעט דברים כאלו, עכ"פ אמונה תפלה אינה שימוש בכלום, זה סתם שטויות, כוחות טומאה זה דבר ממשי, כעין קבלה מעשית אבל בצד הטומאה.

מקורות:

רמב"ם ע"ז ג, ב:

עבודות הרבה קבעו עובדי כוכבים לכל צלם וצלם ולכל צורה וצורה ועבודת זה אינה כעבודת זה כגון פעור שעבודתו שפוער אדם עצמו לו ומרקוליס שעבודתו שיזרוק לו אבנים או יסקל מלפניו אבנים והרבה עבודות כגון אלו תקנו לשאר צלמים לפיכך הפוער עצמו למרקוליס או שזרק אבן לפעור פטור עד שיעבוד אותו דרך עבודתו שנאמר איכה יעבדו הגוים האלה את אלהיהם ואעשה כן גם אני ומפני זה הענין צריכין בית דין לידע דרכי העבודות שאין סוקלין עובד כוכבים עד שידעו שזו היא דרך עבודתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל