לתרומות לחץ כאן

חפצים עזובים בדירה שכורה

שאלה:

שלום רב. אני מדריכה באולפנה (בשכר) והם הכריחו אותנו לשכור דירה שלהם באולפנה על מנת שנהיה בכוננות בלילות במידה וקורה משהו. במהלך אחד החופשים כאשר השכירו את האולפנה למתארחים, משפחה אחת מהמתארחים פרצה אלנו לדירה והתגוררה בה במהלך אותו חופש(שבפועל שילמנו עליה בזמן שהם היו בה). כאשר חזרנו וגילינו את הדבר כעסנו,אך לא עזר יותר מידיי. כשניקינו את הדירה מהבלאגן שהם השאירו גילינו שהם שכחו כל מיני דברים (אוכל בעיקר שהלך לפח). ובאחד הארונות מצאתי סיר חשמלי,ייתכן שזה מהמדריכות שהיו שנה לפניכן. ייצרתי קשר עם אחת מהן והיא אמרה שזה לא שלה אבל כל מה שנישאר אנו יכולים להשתמש או להעביר אותו… השאלה שלי האם מותר לנו לקחת אותו ולהשתמש? זה לא מצב של מציאת קניין בדירה שכורה רגיל,וזאת מפני שאלו דירות שבדרך כלל מיועדות להשכרה למדריכות… (יש מצב שהסיר גם של מדריכות שהיו ממזמן,אין לדעת) אשמח לדעת את התשובה בשאלה זאת . ובכללי על כל דבר שאני מוצאת בדירה…כי זרקתי מלא דברים ואני מקווה שזה לא בעיה.

תשובה:

שלום וברכה,

כל דבר הנמצא בדירה השכורה, אם נמצא דרך נפילה – מושלך בחדר, אם ודאי שייך לאחרון חייבים להשיב לו. ואם לא ברור ששייך לאחרון, הרי זה שייך למוצא.

חפצים שהושארו בארונות או במקום מסודר בדירה, אסור להשליך, מאחר וניתן לומר שלא הופקרו על ידי הבעלים. ורק אם הם חפצים שניתן להחליט עליהם שלא טרחו הבעלים לקחתם והשאירו בכוונה, ניתן לומר שהפקירו. אבל חפצים בעלי ערך עזובים בדירה אין להשליכם.

ניתן לייחד מקום בדירה עבור כל החפצים העזובים ולהתנות שהמקום מושכר לבעלי החפצים, ולגבות את דמי השכירות מהחפצים, והיה כאשר יעבור זמן רב והשכירות יעלה על מחיר החפצים, ניתן לקחת את החפצים כחלופה לדמי השכירות.

בהצלחה. 

מקורות:

דין אבדה בדירה שכורה ראה שו"ע סימן רס סעיף ג.

חפצים שנשארו בידיעה בדירה, אסור להשליכם אלא אם מודיע לבעלים תחילה – ראה שו"ע חו"מ סימן שיט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל