שאלה:
שנה ופירש ונהיה מומר לכל התורה בידיעה גמורה לא ברור אם זה לתאבון או להכעיס האם מותר להלוות לו בריבית ואם יש בו מצווה להשיך כמו עם הגוי
תשובה:
שלום וברכה,
במומר (ולא בתינוק שנשבה), לדעת מרן השולחן ערוך מותר להלוות לו בריבית, ואסור ללוות ממנו בריבית. והרמ"א כתב שיש חולקים שלא הותר להלוות לו בריבית. ולכן הסיק הרמ"א שטוב להשתמט ממנו ולא להלוות לו בריבית. וביאר בפת"ש שיש להשמט ולא להלוות כלל גם ללא ריבית, מאחר ויש צד שהוא מומר הרי שאין להחיותו.
וראה בש"ך שכתב שמדובר במומר שיצא לגמרי מכל המצוות. אבל אם הוא מומר בחלק מהמצוות גם אם הוא מומר להכעיס, עדיף הוא ממומר שיצא מכל המצוות, ולמרות שתמיד מומר להכעיס חמור יותר, כאן כיון שלא פירש מכל המצוות דינו שונה, וכמבואר טעמו בחוות דעת.
בהצלחה.
מקורות:
ראה שו"ע יו"ד סימן רנט סעיף ב. בש"ך שם ס"ק ד. חוות דעת ס"ק ג. בפת"ש שם ס"ק ד.