לתרומות לחץ כאן

פאה נכרית – המשך

שאלה:

זה שכולם הולכות ככה זה לא אומר שזה מותר. גם פעם רוב העם היו עובדים עבודה זרה אז זה הופך את זה למותר??

תשובה:

אינני יכול להכנס לפלפול ההלכתי בזה, כיון שאת לא בקיאה במשא ומתן הלכתי, אבל דוקא כן! בנושא של פאה שענינו דת יהודית [בשונה מעצם החובה לכסות את הראש שזה כבר דת משה], הקובע הוא מנהג נשות בני התורה, זו ההגדרה ההלכתית למה מותר בענין זה! כך מבואר במשנה ברורה בסי' עה ועוד, והארכנו בזה פעמים רבות כאן באתר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. נוסח השאלה הוא דמגוגי, כביכול מותר ללבוש פאה רק "כי כולם הולכים" (שעל זה עונים את התשובה השנונה, לכולם יש מקום בגיהנם).

    לכן ראשית כל יש להדגיש שלמעלה ממאה ושלושים פוסקים מכל החוגים, כתבו להתיר לבישת פאה, ועל פיהם נוהגות נשות ישראל ללכת עם פאה.

    ולאחר מכן יש להוסיף שאכן המנהג בזה הוא קובע, מאחר והראש מכוסה, ומראה השיער אין בו בעיה שהרי התירו גילוי ראש לרווקות, וגם התירו לקרוא ק"ש כנגדן היות והשיער המצוי אינו מעורר הרהור, והוא הדין לפאה נכרית כפי שכתבו הפוסקים.

    וגם בנשים נשואות כתבו שאין הרהור בזה כלל בימינו, וע"פ זה התירו האחרונים לקרוא ק"ש כנגד הרגילות ללכת בגילוי ראש (כמובא בערוך השולחן, בן איש חי, יביע אומר ועוד), שאין הבדל בינן לבין רווקות, למרות שעושות איסור בגילוי הראש שאיסורו דאורייתא למרות שאין הרהור.

    אלא שכרגיל מבלבלים את המוח בטענות ש"מה שהתירו זה לא הפאות של היום", למרות שעשרות פוסקים שהתירו חיו ממש בזמננו וחלקם עוד חיים עמנו לאוי"ט, ובוודאי דיברו על הפאות של היום ולא על הפאות של אתמול.

    ובזה שייך לצטט מה שכתב הרב המשיב שליט"א, והם דברי הגרש"ז אויערבאך בספר תשובותיו "ועלהו לא יבול" חלק ג':

    וגם זה מבואר במישרין בדברי הגרש"ז אויערבאך בספר תשובותיו הנ"ל:

    "אפשר ללבוש שמלה מאוד יפה, להיפך – כבודה בת מלך. שמלה שכולה אדומה אולי לא ראוי, יש דבר כזה בשו"ע (יו"ד סי' קע"ח סעיף א') אבל מה שכתוב שם לא נוגע לימינו, שם האיסור הוא בגלל החיוב לשנות ממנהג הגויים. אין צורך להיות ראשונים בכל דבר ולהתלבש ע"פ המודה הכי מודרנית. אי אפשר לאסור בגד "רועש" אם נשים כשרות נוהגות ללבשו, אבל בגד ש"מאוד רועש" מסתבר שאסור. אמנם כאשר זה נהפך למצוי שנשים לובשות בגד כזה, נאמר על זה שראשונים קלקלו לעצמם ותקנו לאחרים.

    יש ענין של מנהג נשים כשרות, דהיינו אם כך נוהגות נשים כשרות, יש להחמיר כמותן, ויש גם מקום להקל כמותן. לדוגמא, במקום שנשים כשרות, נשות בני תורה וכדומה, נוהגות ללכת עם שרוולים עד המרפק ממש, זה בסדר, ומותר לנהוג כמותן. כתוב שנשים כשרות נהגו ללכת עם סרט נוסף על כיסוי הראש, ואז זה היה חובה ללכת כך. לעומת זה יש במשנה (חלה פרק ב' משנה ה') "אף הוא קלקל לעצמו ותיקן לאחרים" – לפעמים יש מציאות כזאת שהראשונים שפורצים את הגדר לא נהגו כשורה, אבל סוף סוף השתנה המנהג ונוהגים אחרת, ואי אפשר לחייב את כולם לשוב למנהג הראשון".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל