לתרומות לחץ כאן

אבלות – קדיש בלחש

שאלה:

אם יש כמה שאומרים קדיש יתום, האם אני צריך לומר דווקא בקול רם או שהם או אחד אומרים בקול ואני עמהם בקול חלש? (כרגע אני בתוך ה 30 לאבלות, אישית מעדיף לומר בקול חלש שרק קצת מהקרובים סביבי שומעים אם יש אבלים אחרים שמובילים בקול וכל ביהכנס שומע אותם, ומישהו אמר לי שזה עדיף כדי שלא יתבלבלו הקהל מכמה קולות, מצד שני מישהו נגש אלי ואמר לי שאדם צרוד לא אומר אם יש מישהו שאומר בקול ולכן זה לא נקרא בקול חלש?)

תשובה:

שלום וברכה

הקדיש הוא אחד הדברים שנאמרים רק בעשרה, לכן חובה שיהיו עשרה אנשים לפחות שישמעו אותך ויענו אמן על הקדיש, אחרת אתה בעצם אומר ביחיד ואין לכך משמעות.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן נו – דין עניית הקדיש על ידי הקהל ועוד מדיני הקדיש
    כז. מנהגינו שכל המחוייבים לומר קדיש יתום, אומרים אותו כולם ביחד, הן בקדיש על ישראל שקודם הודו, והן בקדישים שאחר בית יעקב, וקודם עלינו לשבח. אך יש להקפיד שלא יהיה אחד אומר הקדיש במרוצה, וחבירו לאט מדאי, אלא ישתדלו שכולם יאמרו הקדיש מלה במלה ככל האפשר. וכשיש כמה שאומרים קדיש ביחד, ואחד מהם אומר הקדיש בלחש, לכתחלה אין לעשות כן, דצריך שכל אחד יאמר הקדיש בקול רם. אך אם הוא צרוד, והוא בתוך י"ב חודש, יכול לומר הקדיש בלחש עם אחרים שאומרים הקדיש בקול רם. [ילקו"י שם, תשס"ד, עמ' תז, שאר"י ח"ב עמ' צ'].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל