לתרומות לחץ כאן

בשר שנתעלם מן העין אצל אדם חילוני

שאלה:

שלום לכבוד הרב, האם, בשר שנמצא אצל יהודי שאינו שומר שבת, יש בה דין של בשר שנתעלם מן העין?

תשובה:

שלום וברכה

שאלה זו אכן מאוד מצויה, כאשר אתה מזמין אוכל ממסעדה כשרה אבל השליח אינו דתי… 

ובענין זה כתבנו כך: בענין זה הובאה מחלוקת בשו”ע יו”ד סי’ קיח סעי’ ח אם אדם החשוד לאכול מאכל שאינו כשר חשוד גם להחליפו. לכן, אם אותו שליח חשוד לאכול בשר טרף [לא כל אדם חילוני אוכל בשר טרף] תלוי הדין במחלוקת זו, ונראה שבשעת הצורך ניתן לסמוך בדיעבד על דעת המקילים שכן נראה שנקט השו”ע לעיקר.

כמו כן, אם העוף ניתן לזיהוי על ידי טעמו ואופן הכנתו, אין בכך איסור.

סברא נוספת יש לומר בזה להקל, כאשר מדובר בשליח מקצועי העוסק בכך לפרנסתו, שכיון שיש חזקה שאינו פותח חבילות אותן הוא מקבל למשלוח כדי לשמור על אמינותו אין לחשוש שמא החליף את העוף. בדומה לכך הובא בשו”ת נחלת שבעה סי’ עה לענין משלוח בשר שנפתח בבית המכס שלא בנוכחות יהודי, וראה עוד בשו”ת תשובות והנהגות ח”ב סי’ שעב לגבי משלוח ברכבת הדואר.

לכן, אף שלכתחילה ראוי להמנע מלשלוח באופן זה, ניתן לאכול את העוף ללא חשש.

כמו כן נראה שאין לחשוש שמא מאן דהוא חיטט בחפציו של השליח והחליף את העוף, כיון שהוא בקופסא סגורה באופנוע ולאור יום כשבכל רגע בעל האופנוע עלול לחזור [גם בגוי הקילו באופן שהיהודי יוצא ונכנס בכל עת, לפי שהגוי חושש להחליף שמא יתפס בשעת מעשה].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    כתב כת"ר כי גם אדם החשוד לאכול מאכלות אסורות בדיעבד יש להקל שאינו חשוד להחליף בשר כשר באיסור.
    דברי כת"ר תמוהים בעיני כי מחלל שבת לכל השיטות חשוד על החלפה כנכרי, וכתב בשו"ת אגרות משה יו"ד ב סי' מ"ז כי אין בזה קולא בתינוק שנשבה, וראה גם חזו"א דמאי ח ס"ק ב.
    נוסף על כך, מה שכתב כת"ר כי יש בזה מחלוקת בסי' קיח סע' ח המחלוקת שם היא רק אם מי שחשוד על איסור שפשט איסורו בכל ישראל חשוד על גזל ועל החלפה לכל איסורי תורה, אך לגבי אותו איסור שעליו הוא חשוד ודאי חשוד הוא גם להחליף כמש"כ הש"ך קי"ט ס"ק ל"א. (ומה שהקשה על כך הבית מאיר שם יש ליישב ע"פ החוות דעת ריש קי"ט, ואכמ"ל). לכן, חילוני שאינו מקפיד על כשרות ודאי חוששים כי יחליף.
    יש היתרים אחרים בשאלות אלו מצד שרוב הבשר בארץ כשר ומצד שאין לו הנאה להחליף, אך ההיתר שכתב כת"ר תמוה בעיני.
    על מה שכתב כת"ר כי אומן לא חשוד להחליף כבר נחלקו הזה קדמונים בשו"ת המבי"ט ח"א סי' ר"ח (בתשובה השניה), והחכם צבי ל"ט החמיר בזה מאד. ברם, אף המקלים כתבו בפירוש כי זה רק בדיעבד.
    ועוד תמוה לי ההיתר שכתבת אליבא דמרן השו"ע כי זה בכלל בשר שנתעלם מן העין כמבואר בסי' ס"ג בש"ך, ועיי' תשב"ץ קטן סי' של"א, ואכמ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל