לתרומות לחץ כאן

גבאי צדקה – העברת כספי צדקה למטרות אחרות

שאלה:

שלום וברכה! אני משמש כגבאי צדקה הצטברו אצלי מעטפות משנים קודמות עם כספים שכבר לא זוכר למה היו מיועדים, ומסתבר שהעניין שלשמו אספתי בשעתו כבר לא רלוונטי, האם מותר להעביר את הכספים למטרות אחרות והאם יש מגבלה לאיזה מטרות? תודה וברכה לכם מזכי הרבים

תשובה:

שלום וברכה

ראשית תרשה לי לומר בזהירות שזה לא בסדר… אם אנשים נותנים לך כספי צדקה למטרה מסויימת, הכל חייב להיות רשום בצורה הכי מדוקדקת שיכולה להיות, כי על דעת כן הם נותנים והרצון שלהם היה לאותה מטרה, והם סומכים עליך, וגם העני לחלק מהדעות זוכה בזה כאשר זה הגיע לידך, ובכך שלא העברת לו את הכסף בעצם נישלת אותו משלו… עתה שאין לך ידיעה מה זה וגם מן הסתם כבר הצורך אינו קיים, יש לשנות את היעוד לצדקה אחרת.

תזכה למצוות רבות.

מקורות:

בשו”ע יו”ד רנג סעי’ ז’ כתב: “מעות שגבו לפדיון שבוי, ומת קודם שנפדה, יש מי שאומר שהם של יורשיו ויש מי שאומר שלא זכו בהם יורשיו, ולזה הדעת נוטה בזמן הזה, דאמדינן דעתייהו שלא התנדבו על דעת כך”. כלומר, אפילו אם כבר נגבו הכספים הללו הם ניתנו רק על דעת העני ולא על דעת יורשיו, ויש משמעות לדעתם של התורמים בענין זה. וגם כאן, אחר שכבר בטל הצורך, ישמחו התורמים שתעביר למשהו אחר.

ראה מאמר נרחב בזה כאן מידידי רבי יהושע פפר. ומחמת הבעייתיות שבענין, אם תצליח להזכר לגבי חלק מהכסף מה מטרתו, תתן אותו למטרה המיועדת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל