לתרומות לחץ כאן

מהו היתר עסקא

שאלה:

שלום לרב כיצד מותר לבנקים לקחת ריבית? יותר נכון כיצד מותר לשומרי מצוות לקחת הלוואה מהבנקים כאן עם ריבית? אז הבנתי שיש "היתר עסקה".. שיש שותפות עם הרווחים של בנק וכו' אבל לא מצאתי הסבר הגיוני ומפורט בשום מקום "תכלס" איך איסור כלכך חמור נהיה היתר גמור (לרוב הפוסקים) בגלל ההיתר עסקא… איזה רווח יש לאזרח הפשוט מהעסקא הזה עם הבנק? זה נטו לשלם ריבית על מנת שהבנק ירויח? מה השורש להיתר הזה? (שבעיניי, יסלח לי הרב, כרגע זה נראה פשוט איזו שחיתות של המדינה כמו הרבה שחיתויות שקורות כאן, שאם לא כן, רובם של שומרי התורה והמצוות לא היו לוקחים הלוואות) תודה לרב

תשובה:

שלום וברכה,

בגמרא מובא שעסקה שנותן חצי הלוואה וחצי פיקדון, אין בזה איסור ריבית, כיון שעל חלק הפיקדון אין כאן הלוואה, ואין איסור ריבית בהפקדת מעות. מאידך אם אנו קוראים לזה פיקדון, אם נאנסו המעות, ההפסד על המלווה, בשונה מהלוואה שגם אם נאנסו המעות חייב הלווה לפרוע את חובו. נמצא שפיקדון אין המעות של המקבל אלא של הנותן, וממילא הרווחים שייכים לנותן ולא למקבל. 

במשך הדורות הפרנסה הייתה מהלוואה בריבית, על כן טרחו הפוסקים לערוך היתר עסקה, שהמעות שנותן חלקם פיקדון, והרווח בא מחלק הפיקדון, מאידך רצו למעט הפסדים לנותן המעות – שאם יארע אונס לא יפסיד המלווה את מעותיו, על כן ערכו תנאים מגבילים שהמקבל נפטר רק בתנאים מאוד מסיימים, ובכך להבטיח לבעל המעות את הקרן עם הריבית. ולכן הלוואה שלוקחים מהבנק והבנק עורכים היתר עסקה, חלק מהמעות הם הלוואה וחלק פיקדון ואין איסור ריבית.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סימן קעז.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל