לתרומות לחץ כאן

נסיעה באוטובוס מפוצץ ולא ניתן לשלם

שאלה:

אם אין אפשרות לעלות מקדימה באוטובוס, מצוי ביותר בירושלים פעמים רבות האם יש לי אפשרות לעלות מאחורה למרות שאין אפשרות לתקף שם (יש מכשירי תיקוף אך עדיין לא פעילים) או כשאין, אני יש לי חופשי חודשי אך מה הדין גם כשאין חופשי. בברכה ותודה דוד

תשובה:

שלום וברכה,

מצד החברה הנוסע צריך לתקף בין אם יש לו חופשי ובין יש לו ערך צבור, או כרטיסיה.

אם אין אפשרות לשלם בנסיעה זו בגלל עומס הנוסעים צריך לשלם שוב בנסיעה הבאה. אבל אם יש לנוסע חופשי או מעבר, ולא הצליח לתקף, אין עליו חובת תשלומים.

בהצלחה.

מקורות:

אני שאלתי את אגד מה אמורים לעשות שהאוטובוס מלא ויתן לעלות מלדת אחורית ואין מאחורה מכשיר תיקוף? התשובה שקיבלתי: שאסור לעלות מדלת אחורית באוטובוס שאין מכשיר תיקוף מאחורה, וכדי שלא יתפוס אותי מבקר, כדאי שאמתין לאוטובוס הבא.

וכאן אני אומר: שחבל שהנציגי שירות לא מודעים למציאות העגומה, שאם נמתין לאוטובוס הבא נשאר בתחנה עד לאישון ליל… ולכן ברור שמותר לעלות על דעת לשלם פעם הבאה כיון שאין ברירה אחרת, וזה הברירה היחידה שהם מעמידים ללקוחות – לעלות ולשלם בהקפה. 

ואבאר את הדברים: אסור לנוסע לעלות לאוטובוס על דעת לשלם בהקפה, ולמרות שבדעתו לשלם, הרי נפסק שאסור לשנות מדעת בעל הבית. ואנו פוסקים להלכה ששינוי מדעת בעל הבית אין זה גזלה, אבל אסור לעשות זאת. ולכן נוסע ששכח את הכרטיס תיקוף בבית לא יוכל לעלות על דעת לשלם בפעם אחרת – גם אם יש לו חופשי לא יכול לעלות ללא הכרטיס. אך במציאות העגומה שהאוטובוסים בירושלים תמיד מפוצצים ולא ניתן לגשת לנהג ולשלם, הנוסע לא משנה מדעת בעל הבית, אלא הבעל הבית משנה מתנאי השרות, וכיון שזו העובדה שהם מציבים ללקוחות, אין איסור לנוסע לשלם בהקפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל