לתרומות לחץ כאן

הזיק פריט מתוך חפץ – כמה ישלם?

שאלה:

שלום וברכה אחד שהיזיק טסה (פלסטיק שע"ג הגלגל) של רכב, ורוצה לשלם לחברו אבל בחנויות לא מוכרים טסה אחת אלא סט של ארבע, האם צריך לשלם לו סט שלם או שצריך לשלם לו על אחת מהם אע"פ שאינו יכול לקנות

תשובה:

שלום וברכה,

מחובתך לשלם תשלום שיוכל להמציא לו טסה חדשה. ואם תשלם רק רבע לא יוכל לרכש חדש. לכן הינך צריך לשלם לו מחיר של סט שלם, ותוכל לדרוש שיקח חלק אחד והשאר יחזיר לך, אבל התשלום צריך שיוכל לקנות עם הכסף טסה חדשה. 

מקורות:

נחלקו הרמב"ם והראב"ד בחופר בורות בשדה חברו, האם חייב לשלם את הנזק, או מחובתו לתקן את הנזק ולמלאות החפירות. והש"ך (סימן צה ס"ק יח. ושפ"ז ס"ק א) פסק כדברי הראב"ד שחייב להשלים ולתקן את הנזק. וכתב בפת"ח (נזיקין סימן י הערה יח) שדוקא באופן ששייך לתקן את הנזק חייב לתקן, אבל אם א"א לתקן את הנזק אלא לבנות מחדש אינו חייב לבנות אלא לשלם על הנזק. ולכן אם שבר חפץ וא"א לתקן אלא לקנות חדש חייב תשלומים. ואם שבר פריט של חפץ שלא ניתן לרכוש בפני עצמו, ניתן היה לומר שישלם לו כמה שווה הפריט שהזיק ונפטר, למרות שלא ניתן לרכוש החלק של הפריט. אך זה אינו שלמרות שחיובו הוא בתשלומים אך צריך שהתשלום יאפשר את השלמת הנזק, וכן מוכח קצת מלשון הש"ך שם: "אבל היכא שאפשר לתקן מסתברא שחייב המזיק לתקן הנזק, ואפילו תימא שאין חייב, מ"מ דעת הראב"ד נכונה, וכונתו דהיכא שאפשר למלאות החפירות ואף שאינו חייב לשלם אלא דמים מ"מ ודאי בדמים שיתן לו ימלא החפירות". מוכח קצת שאף לרמב"ם שאין חיוב למלאות החפירות אלא לשלם, אבל החיוב תשלומים לשלם שיתמלאו החפירות. ולכן אם ישלם שווי של חלק אחד מהחפץ ולא יוכל הניזק לתקן בזה את הנזק כיון שלא נמכר הפריט בפני עצמו, לא נחשב ששילם את נזק, לכן חייב המזיק לתת לו תשלום הוגן שיוכל לקנות את כל החפץ בשלמותו, ומוכו יחזיר את הפריט ששבר, ואת השאר יכול המזיק לקחת לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל