לתרומות לחץ כאן

תוספת תשלום בצ'ק דחוי

שאלה:

מכרתי סחורה למישהו על דעת שיתן לי צ'ק דחוי לעוד 100 יום. אני נוהג לעשות 'ניכיון' צ'קים בבנק שנותן לי את מלוא הסכום בניכוי אחוזים מסוימים מן העיסקה. לכאורה אין בכך כל בעיה משום שמכרתי את החוב שחייב היה לי הלקוח בפחות. בשעת התשלום התברר לי שהלקוח כתב לי צ'ק דחוי ל180 יום, דבר שלא הייתי מסכים שיעשה [נכיון כזה לא שווה לי]. סיכמנו שיוסיף לי את ההפרש שהבנק יגבה ממני כדי לנכות צ'ק דחוי ל80 יום נוספים. האם יש בכך איסור רבית? לכאורה גם כאן אמור להיות הדבר מותר, שאין הבנק גובה תשלום גבוה מהלקוח בגלל שממתין, אלא רק מוכן לשלם פחות עבור חוב דחוי שכזה. אם למשל היה הבנק משלם לי את מלוא הסכום וגובה מחיר גבוה יותר מן הלקוח עבור ההמתנה היתה בכך רבית [נראה לי שיהא בזה אף רבית קצוצה מפני שזקף המקח במִלוה]. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

לפרוט צ'יקים דחוים בבנק יש בזה איסור ריבית, אנם יש להקל כיון שלבנק יש היתר עסקה. אבל לקחת מהחבר את העמלה שביקשו ממך מהבנק עבור האיחור של 180 יום, יש בזה איסור ריבית. ואסור לך לדרוש מהחבר את העמלה הזו.

בהצלחה. 

מקורות:

פריטת צ'יקים יש בזה איסור ריבית. ואינו דומה למכירת שטרות ומכירת חובות שמוזכר בתלמוד. מכירת שטרות שהוזכר בתלמוד האחריות של החוב על הקונה – שאם הלווה לא יפרע את החוב, ההפסד על הלקוח. בצ'יקים אם לא יהיה כיסוי לצ'יק חוזר הלקוח על המוכר כדי לגבות את החוב. וההפסד לא ופל על הלקוח. ולכן אם פורט צי'ק דחוי בבנק או בצ'ינג' אם לא יהיה כיסוי יחזרו למי שנתן להם את הש'יק ויש בזה איסור ריבית. ואם יש היתר עסקה, מותר. ובבנקים בארץ ישראל י היתר עסקה ולכן יש להקל.

כאשר גילתה שהחבר נתן לך ש'יק דחוי ל180 יום, ואתה מבקש ממנו תוספת במחיר עבור האיחור הגדול, יש בזה איסור ריבית, כיון אתה מאחר לו את התשלום בתנאי שיוסיף לך בתשלום. ואין לך עם החבר היתר עסקה ואסור לך לדרוש מהחבר את העמלה שדרשו ממך מהבנק. 

האיסור הוא מדרבנן כיון שזה היה דרך מקח.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל