לתרומות לחץ כאן

לימוד קבלה באינטרנט

שאלה:

שלום רב, אם אני מבינה נכון, לפי בעל הסולם כולם יכולים ללמוד קבלה. אני מניחה שכל חסידי אשלג לומדים את תורתו עוד מגיל קטן. אז יוצא שהם עוברים עבירה לפי רוב הפוסקים? ואם לא, אז אדם שיהפוך לחסיד אשלג יוכל ללמוד? האם מותר ללמוד את תלמוד עשר הספירות ואת ההקדמה לתלמוד עשר הספירות? האם מותר ללמוד אידרא רבא ואידרא זוטא. יש הרבה חוברות שמופצים, איך אפשר לדעת מה מותר. יש גם המון דרשות של רבנים ביוטיוב של לימוד קבלה. אני מדברת על רבנים אורתודוכסים. למשל רבנים שמלמדים זוהר לפי פרשת שבוע. ויש גם כאלה שאני יודעת שהם חסידי אשלג. מותר ללמוד מהם?

תשובה:

שלום וברכה

ככלל יש לדעת שלימוד קבלה מצריך ידע מאוד מקיף של הרב, ומאוד מעמיק וקבלה איש מפי איש, ורוב האנשים המלמדים היום במסגרות שציינת משבשים בצורה בלתי רגילה, מחמת רדידותם האישית או חוסר בקיאותם והבנתם בענינים כה מופשטים, ומה שכואב בזה, הוא שמדובר בעניני אלוקות ועיקרי אמונה. לכן יש להמנע מהדבר הזה לגמרי, מחשבה אמונה מוסר דברי התעוררות ואגדה אלו דברים נפלאים, אבל קבלה יש להשאיר לתלמידי חכמים מובהקים ומעיינים מנוסים מאוד בקבלה מפי רב גדול. הסימן הטוב ביותר לכך שהרב אינו ראוי ללמד, זה אם הוא מלמד כל דיכפין… מי שפותח שיעור קבלה לכל מי שרוצה גם אם אינו מנוסה במופשט ולא מילא כרסו בש"ס ופוסקים, הוא בחזקת אדם שאינו יודע מה הוא מלמד ואינו יודע חומרת הענין כלל…

בנוגע לחסידות אשלג, אינני יודע, למיטב הבנתי הם מאמינים שגם בגריסת הספר בלי הבנה מעמיקה יש סגולה, אינני רוצה להכנס למנהגי קהילות מסוימות שיש להם רבנים שלהם, אלא ככלל מה שיש באינטרנט וכדומה הכל שטויות והבלים ושיבוש גמור.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בעל הסולם הזהיר במפורש בהקדמה מפני השכחה ואי הבנת הדברים לאשורם ולכן תיקן שם סדר לימוד, כולל פרק שאלות בסוף כל חלק, רעיון ייחודי שאינו מצוי כמעט כלל בשאר ספרים. זכר צדיק וקדוש לברכה תהי מנוחתו עדן. מה גם שכל הרעיון המובא בהקדמה הוא לימוד לשם ידיעת דרכי הנהגת ה' יתברך ותכליתו להביא לאהבת ה'. משמע שגריסת הספר ללא הבנה אינה עולה בקנה אחד עם כוונתו המקורית של הרב בכתיבת הספר. עם זאת אינני חסיד אשלג ואיני מדבר בשמם.

  2. 'ומתוך שחכמת הקבלה כולה מדברת בסוד התגלות ה', מובן מאליו, שאין לך תורה חשובה ומוצלחת לסגולתה כמותה. ואל זה כוונו בעלי הקבלה, לסדרה שתהיה ראויה להתעסק בה. וכן ישבו ועסקו בה עד זמן הגניזה, ובסבה הידועה שהוסכם לגנזה, מכל מקום היה זה רק לזמן ידוע, ולא ח"ו על תמיד, כמו שכתוב בזוהר עצמו: "עתידא חכמתא דא לאתגליא בסוף יומיא, ואפילו לטליא דבי רב". עש"ה.' -בעל הסולם, מאמר חכמת הקבלה מהי, כ.

    'והפצת החכמה בהמון מכונה שופר, דוגמת השופר שקולו הולך עד למרחק המרובה, כן יתפשט הד החכמה בכל העולם, שאפילו האומות ישמעו ויודו כי יש חכמת אלקים בקרב ישראל. ותפקיד הזה אמרו על אליהו הנביא, כי גילוי רזין דאורייתא מכונה תמיד בשם גילוי אליהו, ועל דרך שאמרו ז"ל (בבא מציעא ג, א) 'יהא מונח עד שיבא אליהו', וכן 'תשבי יתרץ קושיות ואבעיות'. ולפיכך אמרו (פסיקתא רבתי לו, ד) שג' ימים (שהוא רמז ידוע) קודם ביאת המשיח, ילך אליהו על ראשי ההרים ויתקע בשופר גדול וכו', ותבין רמזים האלו שאין ענין השופר הזה רק גילוי חכמת הנסתר בהמון גדול, שהוא תנאי מוקדם ומחוייב לבא בטרם הגאולה השלימה.
    ולזאת יעידו הספרים שכבר נגלו על ידי בחכמה הזאת, שדברים העומדים ברומו של עולם נפרשו לעיני כל כמו שמלה, שזהו עדות נאמנה שאנו מצויים כבר על סף הגאולה, וכבר נשמע קול השופר הגדול, אם לא במרחקים, כי עדיין קול דממה דקה ישמע, אכן התחלת כל גדלות הוא מוכרח לקטנות מתחילה, ואין קול גדול אם לא תקדים אותו דממה דקה, כי כן דרך שופר שקולו הולך וגדול. ומי עוד כמוני עצמי יודע שאיני ראוי כלל אפילו להיות רק שליח וסופר לגילוי סודות כאלו, ואין צריך לומר להבינם על שורשם, ולמה עשה ה' לי ככה. אין זה אלא מפני שהדור ראוי לכך, שהוא הדור האחרון העומד על סף הגאולה השלימה, ולפיכך הוא כדאי להתחלה של שמיעת קול שופרו של משיח, שהוא סוד גילוי נסתרות כמבואר.' -בעל הסולם, מאמר שופרו של משיח, ב.

    ראי עוד בשאר תוכן המאמרים הנ"ל, בהקדמה לתלמוד עשר הספירות, בהקדמה לספר הזהר מבעל הסולם וכו׳

  3. אינני יודע למה כוונתו בקטע זה, אבל ודאי האזהרה שלימוד קבלה מיועד לתלמידי חכמים שרירה וקיימת, ואין ספק שאדם שאינו רגיל בלימוד מופשט ומעמיק ולא טיהר ליבו מספיק, אם ילמד קבלה יטעה ויגיע להגשמה.

  4. 'ועל-כן תדע נאמנה שעדיין לא היה מזמן האר"י ז"ל עד היום הזה מי שיבין שיטת האר"י ז"ל על שורשו, כי היה ביותר קל להשיג מח גדול וקדוש פי שנים מהאר"י ז"ל ממש, בטרם להבין את שיטתו ששלטו בו ידים רבות מבעל השמועה והכתיבה הראשון עד המסדרים האחרונים, בו בעת שעוד לא השיגו הדברים על מכונם בשרשם העליון, שכל אחד היפך ובלבל בדברים.
    והנה ברצון עליון ית' זכיתי לעיבור נשמת האר"י ז"ל, לא מפני מעשי הטובים, אלא ברצון עליון שנשגב גם ממני עצמי למה נבחרתי אנכי לנשמה נפלאה זו שלא זכה בה אדם מעת פטירתו עד היום, ולא אוכל להאריך בענין זה, מפני שאין דרכי בזה לדבר בנפלאות, אלא מצאתי חובתי מטעם כיבוד אב להרגיע את רוחך לעומת שטף מים עזים מעבדים המתפרצים על אדוניהם ויגרשו מימיהם רפש וטיט שיפלו במפעלם אשר פעלה נפשם הבהמי שעוד לא הבינו בשלימות איך להפרידו מנפש הרוחני, כי תדע שאסור לירא מפני כחות כאלו שאינם נובעים אלא לשטוף כל קודש ח"ו, והקב"ה מצילנו מידם.
    ואני חושב שתאמין אותי, מפני שאין דרכי מעודי לשקר ולגזם או לרדוף אחר כבוד וקניית שם בין הטפשים וכדומה. שעד היום הזה סבלתי ולא היה לי רצון אפי' להלחם עמהם.'

    'וכבר כתבתי לך שספרי אין צריך להסכמה, בהיות שלא הוספתי על דברי האר"י ז"ל אפי' מלה אחת, וכן כבר עשיתי מראה מקומות על כל סברא וסברא להראות מקומם בכתבי האר"י ז"ל, ואם כן האר"י ז"ל אין צריך הסכמת אנשי דורינו.' -אגרות הסולם, מח.

    'ואשמח שנבראתי בדור כזה, שכבר מותר לפרסם חכמת האמת. ואם תשאלוני מאין אני יודע שמותר הוא? אשיב לכם, משום שניתן לי רשות לגלות. כלומר, שעד כאן לא נגלו לשום חכם, אותם הדרכים שאפשר לעסוק עמהם בפרהסיא בפני כל עם ועדה, ולהסביר כל מלה ומלה על אופנה. כי גם אנכי נשבעתי לרבי, שלא לגלות, כמו כל התלמידים שקדמוני. ואני שומר על השבועה במסירות נפש ובמאד, כמו החכמים שקדמוני. אמנם שבועה זו ואיסור זה, אינם נופלים זולת על אותם הדרכים הנמסרים בעל פה מדור דור עד הנביאים ומעלה, כי הדרכים האלו, אם היו מתגלין להמון, היו מביאים הפסד רב, מטעמים הכמוסים לנו.' -בעל הסולם, מאמר חכמת הקבלה מהי, נו.

    'הרי לך תשובה ברורה על הקושיות: הרביעית והחמישית, שבתחילת ההקדמה. שמה שתמצא בדברי חז"ל וגם בספרים הקדושים שאין מוסרים אותה אלא למי שלבו דואג בקרבו וכו', היינו את אותו החלק שנקרא סתרי תורה, שהוא בחינת ג' ספירות ראשונות ובחינת ראש, שאין מוסרין אותה אלא לצנועים, ובתנאים ידועים, שבכל ספרי הקבלה שבכתב ושבדפוס, לא תמצא אפילו זכר מהם, כי הם הדברים שכיסה עתיק יומין, כנ"ל בגמרא.
    ואדרבא, אמור אתה אם אפשר להרהר ואפילו להעלות על הדעת, שכל אלו הקדושים והצדיקים המפורסמים שהם גדולי האומה משופרי דשופרי, כגון ספר יצירה, וספר הזוהר, וברייתא דר' ישמעאל, ורב האי גאון, ור' חמאי גאון, והר"א מגרמיזא, ויתר הראשונים עד לרמב"ן, ובעל הטורים, ובעל השולחן ערוך, עד לגאון מוילנא, והגאון מלאדי, ויתר הצדיקים, זכר כולם לברכה, שמהם יצאה לנו כל התורה הנגלית ומפיהם אנו חיים, לידע המעשה אשר נעשה למצוא חן בעיני השי"ת, והרי כל אלו כתבו והדפיסו ספרים בחכמת הקבלה, כי אין לך גילוי גדול מכתיבת ספר, אשר הכותב אותו אינו יודע מי הם המעיינים בספרו, שיכול להיות שח"ו רשעים גמורים יסתכלו בו, ואם כן אין לך גילוי רזי תורה יותר מזה. וח"ו להרהר אחר מיטתם של קדושים וטהורים הללו, שיעברו אפילו כקוצו של יוד על מה שכתוב ומפורש במשניות ובגמרא שאסור לגלות אותם, כמו שכתוב באין דורשין (במסכת חגיגה יא, ב).
    אלא בהכרח, שכל הספרים הנכתבים והנדפסים, המה בבחינת טעמי תורה, שעתיק יומין כיסה אותם מתחילה, ואחר כך גילה אותם בסוד חיך אוכל יטעם כנ"ל, שסודות אלו לא רק שאין איסור לגלותם, אלא אדרבא מצוה גדולה לגלותם (כנ"ל בפסחים קי"ט), ומי שיודע לגלות ומגלה אותם, שכרו הרבה מאד, כי בגילוי האורות הללו לרבים, ולרבים דוקא, תלוי דבר ביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.' -בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, ל.

    'ואנכי מצאתי מתחייב לצאת ולגלות את ב' השלישים הראשונים, שליש הלא נחוץ ושליש האי אפשר, ומטעמים מאוד פשוטים. כי הלא נחוץ מצאתי בדורינו זה נחוץ מאוד, ומובן שיצא מאליו מכלל השבועה. ושליש האי אפשר, הנה חדשה עשה ה' בארץ, כי אורו ית' הופיע עלי בכיון זה, ואת הלא אפשר עשה אלי אפשר, כי ממש בכל עת שאני מתחיל לכתוב בגילוי החכמה, מופיע רוח ממרום, וכמו שפה חדשה נשלח לי מהשי"ת אשר אני הולך עמה ומברר דברים אשר עד היום לא היה בהם שום מלה והגה, כאשר המעיין רואה בספרי … …
    והחיוב הזה אינו מניח לי לישון, כי אם רצה ה' בשינוי העת ונתן לי ענין לגלות את ב' השלישים ממסתורי החכמה, איך אהיה מכובשי החכמה ולחמוס מהעולם מה שייך להם בעיקר חיותם והתפתחותם. ולא עוד, כי אני רואה בב' עיני, שאם ירצה ה' ויתעוררו ההמון בהבנת דברי אלה שנותן לי רשות לגלות, כי אז יקוים עלינו דברי הנביא (ישעיה יא, ט) "ומלאה הארץ דעה את ה' וכו'", ו"אז אהפוך אל עמים שפה ברורה וכו'" (צפניה ג, ט), וזה שהראני לחבר קונטרסים הללו ולהפיצם בעולם, יהיה מי שיהיה, הן לעובד ה' והן ללא עבדו, כי הכל ראויים וכדאים להביט אל האמת בפניו, ועל דברים כאלו אמר רבי יהודה בן בתירה על הפסוק (ירמיהו כג, כט) "כה דברי כאש נאום ה'" – "מה אש אינו מקבל טומאה, אף דברי תורה אינם מקבלים טומאה" (ברכות כב, א), כי האמת יורה דרכו.

    הנה בקונטרסים הללו שקבלתי על עצמי להפיצם בישראל מידי שבת בשבתו, ולגלות מקוריות הקבלה לעיני כל חי. איני אומר בזה שאגלה מה שאני צריך לכסות, כי אפילו אם אפסיד את חיי או יתנו לי כל כסף וזהב וחמודות שבעולם, לא אגלה אף מלה ממה שאסור לי לגלות, כי שבועה חמורה נשבעתי למורי נ"ע ואותה אשמור בכל נפשי ומאודי.' -בעל הסולם, קונטרס למקורות הקבלה, ו.
    https://search.orhasulam.org/

  5. כתבתי את דעתם של רוב ככל גדולי הדורות, ודומני שזה גם מוכיח את עצמו, יצא לי לא מעט לשוחח עם אנשים שזה מקרוב באו וקפצו להם ללימוד קבלה או קבלה כביכול, ואני יוכל לומר באופן גורף שרןובם ככולם מבינים שטחי מאוד את הדברים בצורה מעוותת וחלקית, ורב הנזק על התועלת.
    יש מספיק מה ללמוד לפני שפונים לקבלה.
    עכ"פ הבנו את הדברים, יישר כח על הציטוטים מענינים, הם יספיקו לנו לדיון זה.
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל