לתרומות לחץ כאן

שטר הלוואה דיגיטלי

שאלה:

שטר הלוואה דיגיטלי – פתרון ממוחשב למילוי 'שטר הלוואה' דרך המחשב. ישנם ב' אפשרויות לחתימה על שטר זה א. חתימה ידנית (ע"י תוכנת צייר) ב. חתימה דיגיטלית. בחתימה הידנית – יש תוכנות שמאפשרות לזייף ולערוך בקלות תמונות ובמקרה של הקובץ הלוואה שלנו – להדביק חתימה של מישהו ממקום אחר או להחליף פרטים או סכומים. בחתימה הדיגיטלית – כל תוכנה שתנסה לערוך את הקובץ הדיגיטלי תאפס ותמחק את החתימות הדיגטליות שנחתמו – אולי האקר ברמה גבוהה יוכל לפרוץ קובץ שכזה. רציתי לשאול את חו"ד הרב בענין זה, האם זהו פתרון לכתחילה כמו שטר שכותבים בכתב יד?

תשובה:

שלום וברכה,

בחתימת יד רגילה השטר כשר, ודינו כשטר שאינו יכול להזדייף. למרות שכיום בחידוש הטכנולוגיה ניתן לזייף חתימה של כתב יד בסריקה מדויקת, אמנם אין לנו אלא דברי חז"ל שרמה כזו של חתימה השטר כשר, ולא חששו מעבר לכך. ולכן חתימת ידנית, אם לא ניתן לזייף בדומה לחתימת יד – החתימה כשרה.

אמנם ברור שאם אתם מחדשים חתימה דיגיטלית שמונעת זיוף באופן גורף ברור שאתם עושים מעשה מבורך כדי למנוע זיופים וגנבות. וברור שניתן לחייב את בעל החתימה אם החתימה שאתם ממתותבוא אליכם הברכה.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא גיטין דף ג מבואר שמדאורייתא חתימת עדים נחשב כעדות ואין לחשוש לזיוף. אלא שחכמים חששו לזיוף, ולכן הצריכו קיום. חשש הזיוף גם זה נאמר רק ברמה מסוימת, ולכן מספיק רמת קיום פחותה. ורק במקרים מסוימים שגם מהתורה צריך קיום – כגון בשטר שנפל – צריך רמת קיום גבוהה. הרי לנו שברמה הסבירה אין לחשוש לזיוף, למרות שניתן לזייף. ראה קצות החשון סימן מו ס"ק ד. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל