לתרומות לחץ כאן

שותפות בפריטי – איך מועילה כשאין בפרוטה כדי שיעור שידלק חצי שעה?

שאלה:

מה שאורח צריך להשתתף בפריטי (או בשמן)עם בעה"ב בהדלקת נר חנוכה,האם מעיקר הדין די בנר החיוב או גם בכל הנרות שבכל יום.וכן בעה"ב האם צריך להקנות לו מהשמן רק של נר החיוב או גם של שאר הנרות.

תשובה:

שלום וברכה

מספיק פרוטה אחת לכל הנרות יחד, ואין צורך בשווה ערך של שמן שדולק חצי שעה, כך שאין רלוונטיות לשאלה. לעצם הענין, ברור הרי שהשותפות נדרשת בכל הנרות אחרת לא יקיים האורח דין מהדרין מן המהדרין.

מקורות:

נדון דומה ראיתי מובא בשם הגרי”ש אלישיב, כשיש אכסנאים רבים, וגם אם תחלק את השמן בין כולם לא יהיה אפילו כדי שווה פרוטה לכל אחד, ואמר, שאין צריך שיהיה לכל אחד פרוטה בשמן, משום שהרי כבר חקרו אחרונים מה גדר השותפות בהלכה, ויש שסברו שזו בעלות אחת ששותפים בה כמה אנשים, נמצא שכאשר החפץ עצמו שווה פרוטה ושותפים בו כמה אנשים, יש בו דין ממון למרות שאם יחלקו את השותפות כבר לא יהיה פרוטה לכל אחד, כיון שעכשיו כל אחד יש לו בעלות משותפת על הכל. כמו כן הרי יש שהסבירו שלעולם אכסנאי טפל לנרו של בעל הבית, ואין הכוונה בשותפות שעכשיו זה נר שלו ובשליחותו, שהרי בלאו הכי צריך שמן שמספיק לחצי שעה ובשווה פרוטה אין כדי חצי שעה, אלא הרעיון הוא רק לחזק את הטפלות לאותו הנר, לכן אם נותנים פרוטה לבעל הבית, אף שבשמן עצמו אין שווה פרוטה לכל אחד, די בזה להמחשה זו.

חנוכה שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל