כתב האר”י מה מקורו?

רבני בית ההוראה
א' טבת ה'תש"פ

שאלה:

שלום וברכה. הייתי שמח לדעת מה המקור לכתב סת”ם הנקרא קיום כתב האריז”ל. והאם אכן כשמו האריז”ל הוא שתיקן וייסד כתב זה?

תשובה:

שלום וברכה

הפניתי את שאלתך לגאון רבי מנחם יהודה גרוס שליט”א רב לשכת הקודש לעניני סת”ם, והשיב כך:,

מהרח”ו הביא דברי האריז”ל בשעה”כ בדרושי התפילין, על השינויים שיש בתפילין. כגון רגל האל”ף לא תהיה כיו”ד אלא כדל”ת, ראשי שמאל של עי”ן ןצד”י יהיו כוא”ו ולא כזי”ן, ועוד כיוצ”ב.
ומעתה, כל קהילה וכתבה, בבואה לקיים דברי האריז”ל בכתבה, תעשה השינויים המנויים שם.
קהילות החסידים שעיקר מנהגם כאשכנז, ורק שינו למנהג ספרד, בהיותם כותבים כתב ב”י, עשו השינויים, ונקרא כתבם כתב אר”י. בעצם דומה לב”י רק עם השינויים הקטנים.
כתב הספרדי שונה בצורתו מכתב ב”י, ומעניין שכל דברי האריז”ל, נמצאים כבר בכתבם, למעט רגל האל”ף האמור.
עוד נקודה, משום מה, החסידים (ולמעשה קדום כבר בכתי”ק של סופרי הבעש”ט זי”ע) עשו השינויים גם בס”ת ומזוזה, אע”פ שדברי האריז”ל נאמרו מפורשות על תפילין (זכורני הלשון: כך אמר מו”ר השינויים בתפילין וכו’).
דבר נוסף, שתי אותיות שנויות במח’ אם הם בכלל הוראת האריז”ל. הובאו במצ”ש, משנ”ח ושו”ע הרב.  חי”ת, שרגל ימין צ”ל כוא”ו ולא כזי”ן. וכיוצ”ב רגל שמאל של טי”ת.
ובס’ קול יעקב (לבעל כה”ח הביא לשון הרש”ש בנוגע לזה, שלא לשמוע למשנ”ס ומצ”ש, שאין קבלתם וכו’ רק מהרח”ו וכו’.
עוד כמה דברים בזה, ושבת קולמוס.
כט”ס .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *