לתרומות לחץ כאן

קשר חברי עם גרושתו כאשר הוא התחתן שנית

שאלה:

קשר עם הגרושה וגם עם הילדים שלה מפרק ב" באם זה בריא לשמור על קשר עם הגרושה?כשאתה נשוי בשנית?? איך אני כנשואה יכולה לקבל שבעלי נמשיך קשר של חברים עם גרושתו?. כולל משפחתו שלא מוכנים לעשות הפרדה ומחזקים את קרבתו? וכשאני אישתו נמצאת בעצבות. וחרדה

תשובה:

שלום רב,

הצדק איתך. הקשר הזה פסול לגמרי.

וישנם שני סיבות לכך. 

א. חז"ל אסרו על גרוש וגרושה לגור במקום אחד, כדי שחלילה לא יווצר קשר ביניהם. יתרה מזו, קשר ישיר בין גרוש לגרושה אסור, והגמרא מביאה דוגמה שאסור להם אפילו לבוא לביה"ד לדון ביניהם למרות שיש שם גם אנשים נוספים. יש אמנם דעות בראשונים על איזה גרוש וגרושה הגמרא הזו מדברת. אבל ברור שקשר חברי כפי שאת מתארת הוא פסול ואסור לגמרי.

ב. יתרה מזו ולא פחות חשוב, החובה של האדם לכבד את אשתו, כלומר, אותך. היא בעצמה סיבה שיהיה אסור לו לקיים כל קשר עם גרושתו. עד כדי כך שאדם שהתאלמן ל"ע, והתחתן שנית, יתכן שאסור לו לעלות עם ילדיו לקבר אמם – אשתו הראשונה, מחשש לפגיעה באשתו הנוכחית!! אלא אם כן היא מסכימה לכך.  הגמרא במסכת מוען קטן (כא,ב) מביאה שאדם שאשתו נפטרה ונשא אישה אחרת אינו ראשי לדבר לידה דברי ניחומים על אשתו הראשונה משום שזה פוגע באשתו השניה.

ראה גם בספר זכרון משה (תולדות החתם סופר עמוד 135) שמופיע כך: “פעם אחת ראה החתם סופר שאשתו השלישית אלמנת הגאון טיב גיטין הדליקה ביום כ”ח תשרי נר יארצייט לזכרון בעלה הראשון ונרתע לאחוריו כי היה גברא דקפדנא אבל בצדקתו לא אמר לה מאומה כי אינו ראוי לה לעשות כך ובפרט בפניו שלא לצער אותה אבל הוא לעצמו גנח על הדבר ולדאבון ישראל נפטר אחרי כן גם הוא באותו היום כ”ה תשרי ומזליה חזא”.

אם נשים לב, כל זה מדובר כאשר אשתו הראשונה כבר איננה בין החיים, ובכל זאת כל כך חייב להקפיד על כבוד אשתו השניה. אז מה נאמר על קשר חברי כזה או אחר עם הראשונה כאשר אשתו מקפידה על כך (ובצדק)?!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל