לתרומות לחץ כאן

דיבורי חול בבית הכנסת

שאלה:

שלום לרב האם להלכה, אסור לדבר דברי חול בבית הכנסת, רק בתפילות ובקריאת התורה, או שבאופן כללי, בכל זמן יש איסור לדבר דברי חול בבית הכנסת? אם יש איסור באופן כללי, מה לעשות אם אדם מדבר איתי דברי חול… למשל שואל אותי "איפה אתה עובד?"… האם אני יכול לענות לו בקצרה מילה טו שתיים כדי שיבן את הרמז? תודה לרב

תשובה:

שלום וברכה

לגבי דיבור קל נצרך, באופן שאם נטריח אותו לצאת החוצה כל הזמן יהיה ביטול תורה ותפילה – יש להקל, כמו כן, כאשר יש חשש שהשני יעלב או יפגע יש להקל, כפי שהתירו מטעם זה באופנים מסוימים להשיב שלום בין הפרקים של התפילה עצמה. אבל ברור שהשאיפה כמה שפחות.

מקורות:

בשולחן ערוך בסי’ קנא סעי’ א כתב: בתי כנסיות ובתי מדרשות, אין נוהגין בהם קלות ראש כגון: שחוק והתול ושיחה בטילה, ואין אוכלים ושותים בהם ולא מתקשטין בהם ולא מטיילין בהם ולא נכנסים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים, ות”ח ותלמידיהם מותרים לאכול ולשתות בהם, מדוחק, וי”א דבבה”מ אפי’ שלא מדוחק שרי (ר”ן פ’ בני העיר). ואין מחשבים בהם חשבונות, אא”כ הם של מצות, כגון: קופה של צדקה ופדיון שבויים.

ונראה מדבריו, שאף שאין לשוחח שיחה בטלה בבית הכנסת, דבר שהוא לצורך והיציאה מבית הכנסת כרוכה בביטול תורה מותר לדבר, וכפי שהתירו לתלמידי חכמים לאכול ולשתות שם מדוחק.

בערוך השולחן שם סעי’ ה המליץ טוב על מנהג העולם שמדברים בבית הכנסת, שהואיל ובתי כנסיות שבחו”ל עשויים על תנאי קדושתם פחותה, ואין חומרת האיסור נוהגת בהם כל כך. אך עדיין לגבי בני ארץ ישראל יש להזהר יותר. אף שגם בארץ ישראל נהגו לעשות תנאי מתחילה שקדושת המקום לא תאסור אכילה ואפשר שזה מועיל גם לענין זה.

וראה במשנה ברורה שם שכתב: אפילו שיחת חולין שהיא לצורך פרנסה דבחוץ שרי בביהכ”נ אסור, ובפרט שיחה בטלה לגמרי דבודאי שראוי למנוע תמיד מזה [פמ”ג] , ובזוה”ק פ’ ויקהל הפליג מאד בגודל העון הזה, וכ”ש שיש ליזהר בביהכ”נ וביהמ”ד מעון דבורים אסורים כגון לשה”ר ורכילות ומחלוקת וקטטות, כי מלבד שהם עונות חמורים מאד עוד יגדל העון יותר במקום קדוש כי הוא מזלזל בכבוד השכינה. ואינו דומה החוטא בינו לבין עצמו לחוטא בפלטין של מלך לפני המלך. ועוד תגדל הרעה בזה שהוא מכשיל גם את הרבים בעונות החמורות הנ”ל  וכו’, ומתחלה הותחל העון באיזה אנשים ולבסוף יתלקטו ויתחברו חבורות חבורות לריב איש ברעהו עד שנעשה כל הביהכ”נ כמדורה גדולה. ובעו”ה באין מזה כמה פעמים לידי חרפות וגידופין והלבנת פנים ברבים וכו’, ע”כ הירא וחרד לדבר ה’ ישים תמיד עיניו ולבו לזה שלא לדבר שום דברים בטלים בביהכ”נ וביהמ”ד והמקום הזה יהיה מיוחד אצלו רק לתורה ולתפלה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כדאי להתחיל להזהר בזה ממס' סיבות:
    א) כפי שלשון הזוהר שמחמיר מאוד באדם שמזלזל בפלטין של מלך
    ב) כמה פעמים יצא לראות אנשים מתחילים לדבר "כשמותר" ושוכחים להפסיק (או שרק מסיימים) לאחר תחילת התפילה/הקדיש/ חזרת הש"ץ וכדי בזיון וקצף
    ג) בהרבה מקומות זה "מת-מצווה" "נוטל שכר כנגד כולם"

  2. לעשות מכירת בגדים בעזרת נשים של בית כנסת ,לכבוד החג הקרב (ברור שלא כולם יקנו רק לחג אבל זה מה שפרסמו ולא סתם זה בערב החג) האם מותר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *